Lenneke in Tallinn (Estland), deel 83

14 augustus 2020 - Helmond, Nederland

Beste blog lezers,

Daar ben ik weer. Na twee heerlijke weken in Zeeland en 3 onvergetelijke dagen met Musa hadden wij nog een spannende trip voor de boeg. Graag wil ik met jullie onze mooie ervaringen delen.

Donderdag 6 augustus

Jack heeft een collega Kalev. Ze werken al 30 jaar voor hetzelfde bedrijf. Kalev woont al 20 jaar met zijn vrouw Marina in Helmond op de Rijpelberg. Ze komen uit Estland. Hun twee zonen (nu 36 en 34 jaar) hebben in Eindhoven op de internationale school onderwijs gevolgd. Al jaren nodigt Kalev ons uit om eens in Estland, in hun zomerhuis, op bezoek te komen. Kwam er nooit van tot deze zomer. Wij werden voor hun “160 jaren” feest uitgenodigd. Beide 60 jaar oud en 40 jaar getrouwd, reden genoeg voor een feestje. Het was nog even spannend of het na alle Corona perikelen toch door kon gaan. Op tijd met de trein naar Schiphol en in een rechtstreekse vlucht van 2,5 uur naar Tallinn, de hoofdstad van Estland.

Estland  is een land in Noord-Oost Europa, dat in het westen wordt begrensd door de Oostzee, in het noorden door de Finse golf, in het oosten door Rusland en in het zuiden door Letland. Samen met Letland en Litouwen vormt het de Baltische staten. Het telt zo’n 45.339 km2 en is dun bevolkt. De taal is Finoegrisch wat voor ons klinkt tussen het Russisch en Scandinavisch. Tot 1991 viel Estland onder het bewind van Rusland daarna was het onafhankelijk. Zo zijn er door het hele land nog erg veel invloeden van Rusland te herkennen.

We werden door Kalev en Marina opgehaald van het vliegveld. Hij had voor dit weekend speciaal een busje gehuurd om ons, en nog andere gasten, zo te kunnen vervoeren. Het was nog vroeg in de middag en na onze spullen op onze hotel kamer te hebben gezet namen ze ons mee voor een toeristische wandeling. De stad is niet groot, fijn dan kun je alles te voet afleggen. Ze namen ons mee richting de zee. Liepen langs de haven en bezochten een gevangenis Paterei die nog in de originele staat was en nu een museum. Zeer indrukwekkend. Daarna kwamen we in het Noblessner Seafront Quarter. Daar zijn oude fabrieks gebouwen gerestaureerd tot moderne gelegenheden om te vertoeven. We kwamen in een bierbrouwerij terecht waar we ons biertje heerlijk lieten smaken na zo’n lange trip. Deze tocht sloten we af in het oude centrum van Tallinn. Je waant je dan als het ware in de Middel Eeuwen zoveel middeleeuwse gebouwen zijn bewaard gebleven. Zelfs een gedeelte van de oude stadsmuur is nog in tact. In een speciaal restaurant, Olde Hansa, met Middeleeuwse setting genoten we van een heerlijke maaltijd waarna we na een geslaagde eerste dag op tijd in bed lagen.

Vrijdag 7 augustus

Ons hotel lag in de wijk Rotermann.  Een mooi plein voor ons en ook weer gebouwen waar oud en nieuw goed gecombineerd zijn. Na een goede nachtrust namen we een ontbijt op een van de terrassen op het plein. Om 12 uur werden we verwacht bij het Alte Rathaus, in het centrum van de stad. Daar maakten we kennis met de zonen van Kalev en Marina en hun vriendinnen. Olaf en Diana (uit Moldavië) en Jonas en Camilla (uit Slowakije). De ouders van Camilla uit Slowakije, Julia en Powel, waren ook van de partij. Zo ook troffen we Mark en Pasqualle uit Geleen. Een oud collega van Kalev en Jack. We kregen een zeer uitgebreide rondleiding door het Middeleeuwse gemeente huis en nu ingericht als museum. De zus van de schoonzus van Kalev en Marina, Livera, werkt er al 40 jaar en wist ons alles tot in de details in vloeiend Engels uit te leggen. Zeer interessant en een prachtig gebouw. Hierna ging de toer verder door The Old Town. Kalev en Marina zijn zeker geslaagd als gidsen voor hun eigen stad. Steeds komt in hun uitleg ook het tragische verleden terug van de Russische bezetting. 30% van de inwoners van Estland zijn ook nu nog Russen. We sloten af met een verlate lunch ook weer in een prachtig authentiek restaurant. Hierna zijn we uit elkaar gegaan en hebben Jack en ik een dakterras opgezocht. We verdienden wel een lekkere borrel met uitzicht over de stad.

Zaterdag 8 augustus

De ochtend hadden we voor ons zelf. Deze vulden we in met de huur van elektrische stepjes. Je download de app, scanned de QR code en gaan met die banaan. Net zoals de Mobike fietsen in Shanghai en de GO scooters in Nederland. Een prima vervoermiddel voor 15 eurocent per minuut en maximaal 22 km per uur kom je een heel eind. Alleen helaas het meer waar we naar toe gingen konden we niet vinden. Achteraf bleek het ook niet toegankelijk te zijn. Het is een waterwingebied voorziening. Wel toerden we door de buiten wijken van Tallinn. Hier kregen we een hele andere indruk van de stad. Zeker de betonnen blokken dozen van flats uit de Russische tijd doen de stad geen eer aan.

In de middag werden we opgehaald om het zomerhuis te gaan bezoeken wat 30 minuten van de stad vandaan ligt. Dit hebben ze al 15 jaar en komen er elke zomer. We waren totaal met z’n twaalven en werden zeer verrast door de grandioos mooie locatie. Een groot stuk grond met veel groen en in het midden een heel schattig sprookjesachtig houten huisje. Compleet met authentieke buiten sauna en gemetselde buitenkeuken om vis te roken. Na een rondleiding en borrel smaakte de, door de mannen bereide, gerookte vis heerlijk. Marina had ontzettend haar best gedaan met een aanvullend buffet. Het eten lieten we zakken tijdens een wandeling door het aan de ene zijde van het perceel aangrenzende bos en aan de andere kant de zee. Hierin namen de mannen nog een verfrissende duik. Wat werden we verwend door al het lekkers en moois. Een bezoekje aan de sauna liet ik natuurlijk niet aan mij voorbijgaan, zo bijzonder. Uit de tuin plukte Olaf twee hele grote paddestoelen. De hoed werd met een ‘papje’ van bloem, eieren, peper en zout ingesmeerd en op het open vuur in een koekenpan gebakken. Heel erg lekker. Zo kwam er een einde aan deze heerlijke dag en lieten we ons door een taxi naar ons hotel brengen.

Zondag 9 augustus

De ochtend brachten we weer op de elektrische stepjes door. Dit keer een fijne tocht langs de zee, over de boulevard. We stopten bij mooie plaatsen en een koffie tent. Het is het hele weekend zo’n 24 graden en zonnig geweest, uitstekend voor een city trip.

In de middag werden we weer opgehaald en naar de feestlocatie gebracht, zo’n 45 minuten buiten de stad. We raakten helemaal verbaasd door de prachtige ook weer sprookjesachtige plek. Een groot stuk grond met mooi aangelegde tuin, een zwembad, overdekt terras en een groot en klein houten chalet. Aan de rand 6 houten hutjes waar wij de nacht zouden doorbrengen. We hadden nog een uur voordat de rest van de gasten kwamen mooi voor een duik in het zwembad en lekker genieten van de zon. Uiteindelijk waren we met zo’n 45 mensen.

Om 17.00 uur ging de kurk van de Spaanse Cava en werden de cadeaus gegeven. Daarna aan tafel waar een heerlijk maal werd geserveerd. Hierna ging het volume van de muziek omhoog, werd er gedanst en ook hier weer de sauna gebruikt. Een avond met mooie mensen en goede gesprekken.

Maandag 10 augustus

De helft bleef er slapen en in de ochtend hadden we een gezamenlijk ontbijt buffet. Al snel was het tijd om terug te gaan naar de stad en om de eerste af te zetten op het vliegveld en om afscheid te nemen van elkaar. Wij hadden nog de rest van de dag waarin we de Old Town nog eens inliepen en de sauna van het hotel bezochten.

Dinsdag 11 augustus

Onze rechtstreekse vlucht naar Nederland was gecanceld (vanwege Covid-19). We vlogen nu op tijd naar Riga, de hoofdstad van Letland. Helemaal niet erg want daar hadden we voor de overstap zo’n 4 uur en konden we zelfs de stad bezoeken. Dat was mooi meegenomen. Weer een ervaring erbij. Daarna vlogen we naar Düsseldorf waar Rens ons kwam ophalen.

We kijken terug op een prachtige trip. Als City Trip is Tallinn erg aan te bevelen. Wij dachten dat alleen het feest was georganiseerd. Niet dus….we werden elke dag verrast door weer een mooie activiteit. We zijn weer een bijzondere ervaring rijker.

Ondertussen is Jack ijverig bezig om onze terugkeer naar Shanghai te regelen. Dit betekent het invullen van heel veel formulieren met de meest uiteenlopende ook vreemde vragen voor de aanvraag van onze visa. Er zit dus schot in de zaak. We hopen in oktober onze terugkeer te kunnen maken. In mijn volgende blog hoop ik meer duidelijkheid te hebben.

Veel liefs en tot in blog 84!!! Lenneke

1. Lian van berlo:
    14 augustus 2020
    Inderdaad weer een schitterende ervaring Len en Jack!
  2. Marijn Peters:
    14 augustus 2020
    Altijd leuk die verhalen!
  3. Lia:
    Weer een mooie ervaring
  4. Helene:
    14 augustus 2020
    Staat ook nog op ons lijstje!
  5. Janneke en Mario:
    14 augustus 2020
    Heel mooi om te lezen. Zijn wij ook een dag geweest met een cruise. Is een mooi oud klein stadje. Mooi nagenieten en hopelijk lukt t om naar Shanghai af te reizen.
  6. Dorethé:
    15 augustus 2020
    Hoi Lenneke,
    Wat een leuke en mooie ervaring erbij. En wat fijn dat jullie daar nu een keer naartoe konden. Ook fijn dat jullie nu weer met jullie terugreis bezig kunnen zijn. Bijna een jaar dan weer hier geweest. Ook dat vliegt snel. Nu maar hopen dat het gaat lukken. Groetjes en tot de volgende keer.