Lenneke in Helmond, deel 78

19 april 2020 - Helmond, Nederland

Aller beste lieve trouwe blogvolgers,

Waar zal ik beginnen? Na 10 weken horen jullie eindelijk weer iets van mij. Hoef niet uit te leggen dat er ondertussen heel wat is gebeurd. Ik ga proberen om de afgelopen 2,5 maand in een blog voorbij te laten komen. Maar eerst wil ik mijn hoop uitspreken dat jullie nog allemaal gezond zijn en zo ook jullie naasten.

Onze vervroegde terugkeer, 8 februari, van Shanghai naar Nederland was goed gekozen. Vrij snel daarna kwam de wereld aardig ‘op zijn kop’ te staan. De wintersport was met 28 anderen weer zeer geslaagd. Geen ongelukken en vooral heel veel gezelligheid. Tijdens deze week werd wel steeds meer duidelijk dat het virus ook Nederland niet links zou laten liggen. Door de hele onzekere situatie besloten wij om onze return tickets naar Shanghai van 2 maart te verzetten naar 3 april, een maand later. Jack heeft 1 week op de zaak bij GEA in Bakel gewerkt daarna en nu nog werkt hij van thuis uit. Hoe onvoorspelbaar kan de tijd zijn.

Door deze beslissing konden we ‘een knop omzetten’ en ons op andere zaken richten. Niels, Ihsane en Musa hadden namelijk 12 februari de sleutel gekregen van hun nieuwe huis in Eindhoven. ‘Een geluk bij een ongeluk’, de timing had niet beter kunnen zijn. De handen moesten uit de mouwen! Plafonds en muren gespoten, oude keuken eruit, nieuwe keuken erin, deuren en kozijnen in de verf, tuin een opknapbeurt, badkamer aangepast en de vloeren bedekt. Het kost altijd meer tijd dan je van te voren kunt bedenken. Ondertussen vlogen de dagen voorbij en moesten we ook thuis aan de slag. We hadden namelijk bedacht om ons huis te huur te zetten vanaf 1 mei omdat het leeg kwam te staan.  Dit betekende dat er flink opgeruimd en ook geklust  moest worden om het ‘verhuur-klaar’ te krijgen. Dit alles moest wel voor 3 april klaar zijn. De tijd begon te dringen. De verhuizing voor Niels en zijn gezin verliep voorspoedig. Ze wonen erg mooi en wij zijn blij dat we ze hebben kunnen helpen. De huizenmarkt is erg krap, zo fijn dat ze nu hun eigen stekkie hebben. Eind maart kwam echter het bericht dat China zijn grenzen had gesloten en vooral geen “White Noses” (wij dus uit Europa) binnen wilde laten. Dit in verband met de angst dat nu ze na 3 maanden eindelijk de strijd met Corona aardig onder controle hadden vooral geen risico’s willen lopen. Dan valt er een druk, om alles op tijd klaar te hebben, van je af. Zo hard tegen de klok gewerkt en dan in een keer alle tijd van de wereld. Het voelt erg vreemd.

We weten nu niet waar we aan toe zijn. Wat we wel weten is dat ons verblijfsvergunning voor China 28 april verlopen is. Het wordt per jaar verlengd maar daarvoor moet je wel in China zijn. We dachten dan regelen we ‘even’ een zaken visa. Dus niet, afgelopen vrijdag zijn de regels weer veranderd. Het aanvragen van een visa voor China hebben ze ‘stop’ gezet. Jack heeft een werkvergunning tot eind dit jaar misschien dat hij daarmee nog een visa kan krijgen. Maar wat moet ik dan? Allemaal onzekerheden. Eind van deze maand kunnen ze ons hopelijk wat meer duidelijkheid geven vanuit de ambassade. We moeten geduld hebben en inmiddels hebben we ook geleerd om flexibel te zijn. Jack heeft inmiddels zijn Chinese collega’s en klanten al weer 3 maanden niet gezien. ‘Het is zoals het is’….en aan deze situatie kunnen wij niets veranderen. Maar we, Jack zeker, moeten wel een keertje terug. Gelukkig dat Guusje, onze poes in Shanghai, nog bij Ingrid en Dirk kan verblijven.

Daarnaast hebben we nog geen gegadigden om ons huis aan te verhuren. Komt nu goed uit kunnen we met dit prachtige voorjaar van deze heerlijke plek genieten. Inmiddels de potten in de tuin met mooie bloeiende planten gevuld. Zo ook staat de jacuzzi weer aan. Wonder boven wonder werkt hij nog na 2 jaar uitgestaan te hebben. Ondertussen volgen we de maatregelen en maken we er thuis iets van. We wandelen en fietsen veel.  Het is een bizarre tijd en heeft voor velen gevolgen. Maar SAMEN, ook op afgstand, STAAN WE STERK en veel tijd voor bezinning kan geen kwaad. We kijken weer uit naar de besluiten die de regering a.s. dinsdag gaat nemen. Het blijft spannend. Maar blijf positief en optimistisch dat geeft kracht en steun voor jezelf en jouw omgeving.

Fijn dat ik de laatste turbulente weken met jullie heb kunnen delen. Dankjewel je voor jullie tijd. BLIJF GEZOND en HOU VOL!!!!

Heel veel liefs en tot blog 79!! LENNEKE

1. Barbara blommaert:
    19 april 2020
    Wat een roller coaster voor jullie, brengt gelukkig ook mooi momenten voor jullie. Fijn dat jullie een helpende hand kunnen zijn bij het nieuwe huis.
    En nu maar afwachten wat het dinsdag gaat brengen.
    Succes en blijf gezond xx
  2. Godelieve:
    20 april 2020
    Leuk om weer wat van je te lezen Jenneke. Het is een bijzondere tijd nu, en voor jullie nog extra. Gelukkig zijn jullie nog allemaal gezond. Wij ook. Ondanks alles genieten wij van de rust die deze situatie ons brengt. Gelukkig genieten jullie ook ondanks alle onzekerheden. We wensen jullie veel succes met alles. Groetjes Godelieve
  3. Dorethé:
    20 april 2020
    Hoi Lenneke,
    Toch weer fijn in deze hectische tijd om wat van je te lezen. Heb het echt gemist. En ja, voor iedereen is het een tijd die we door moeten komen, ook al valt het soms niet mee. Hier is ook weer van alles gebeurd en ja, ook dat komen we wel weer door. Verschrikkelijk voor jullie dat jullie niet weten waar je aan toe bent en of je nu nog wel terug komt. En inderdaad, weer een geluk bij een ongeluk, dat je jullie huis hier nog hebben en niet verhuurd. Zo zie je maar weer, het is zoals het is en het komt zoals het komt. We hopen maar dat dit alles zo snel mogelijk voorbij is en dat we allemaal het normale leven weer op kunnen pakken, maar zoals het er nu uitziet zal het nog wel even duren. Maar niet getreurd als we nog allemaal gezond kunnen blijven is dat even het belangrijkste. Lieve Lenneke, tot hopelijk snel weer elkaar te zien en hou je taai.
  4. Janneke en Mario:
    21 april 2020
    Tja het zijn idd rare tijden. Ben benieuwd hoe lang t nog gaat duren. Fijn dat jullie Niels en gezin een woning hebben kunnen vinden. Blijf gezond en we horen hoe het verder zal gaan met jullie.
  5. Agnes:
    22 april 2020
    Gelukkig maar, dat alles goed is, ik heb me serieus zorgen gemaakt, wetende, dat jullie ook al in Oostenrijk zijn geweest. En je blog is zo leuk om te lezen, dat als het ineens stil is, ga je het missen! Het blijf dus steeds spannend, maar hier kom je de dagen ook wel makkelijk door! groetjes
  6. José Smits:
    28 april 2020
    Hoop voor jullie op goed nieuws en stay safe

liefs van Harrie, José en Stein
  7. May: