Lenneke in Kathmandu deel 61

29 augustus 2019 - Kathmandu, Nepal

Nameste,

Inmiddels zitten wij in onze derde week in Nepal. We voelen ons zeer bevoorrecht dat wij naast ons werk op school in onze vrije tijd prachtige culturele bezienswaardigheden kunnen bezoeken. Zo zijn we het afgelopen weekend ook op stap geweest.

Dag 16 (zat 24-8)

De ochtend hebben we lekker rustig aan gedaan. Handwas, boodschappen en een start gemaakt met het schrijven van mijn blog. Na een vermoeide werkweek moet de batterij ook weer opgeladen worden. Bharat is gisteren avond nog langs geweest om de afgelopen week te evalueren, bezienswaardigheden door te spreken en de reis naar Pokhara het komend weekend te overleggen. Daar over later meer. Fijn zo’n begeleider die ons alle ins en outs kan uitleggen. Na de koffie de taxi genomen naar Pashupatinath. Dit is Nepals’ meest belangrijke Hindu Tempel. Hij ligt aan de oever van de Bagmati rivier. Wij mogen als niet-Hindu de tempel niet betreden maar rondom is er genoeg te bekijken. Zoals aan de oever van de rivier. De Bagmati is een heilige rivier en een populaire plaats om mensen te cremeren. Wij worden verrast want wanneer wij aankomen zijn er maar liefst 3 religieuze ceremonies gaande van overleden personen. Je mag er helemaal dichtbij komen en zelfs op een discrete manier foto’s maken. Wij zijn erg onder de indruk zoals het plaats vindt. De overleden persoon is in mooie kleurrijke doeken gewikkeld en ligt op een houten brancard. De mannelijke familie leden dragen hem naar de verbrandingsplek en lopen 3 rondjes voordat ze de brancard neerzetten. Ondertussen zitten de vrouwelijke familie leden vol verdriet op een bank onder een overkapping. Het gehuil en gezang gaat bij ons door merg en been. Dan wordt er afscheid genomen en steekt een van de zonen van de overleden persoon de brandstapel aan. Wij zijn doorgelopen was echt heftig genoeg voor ons. De overblijfselen worden in de rivier gegooid. Een gedeelte van de oever van de rivier is voor de crematie van vooraanstaande personen en een ander gedeelte is bestemd voor de lagere kasten.

Hierna zijn we via een voetbrug naar de overkant van de rivier gegaan waar we op een afstand deze ervaring nog eens lieten ‘bezinken’. Een wandeling via een lange trap naar de top van de heuvel bracht ons in een mooi park. Daar werden we ook weer verrast door een grote groep apen. Nog meer zelfs dan bij de Monkey Tempel, vorige week. Zo grappig om ze op een afstandje in het wild met elkaar bezig te zien. We verlaten te voet dit zeer indrukwekkende complex via de achterkant van de heuvel met behulp van Maps Me door een zeer armoedige maar interessante wijk naar Boudha.

Boudha is de grootste Stupa in Nepal en een van de grootste in de wereld. Waarschijnlijk gebouwd in de 14e eeuw. Het symboliseert het Boeddhistische geloof. Hij is massief van binnen. De basis van de Stupa heeft de vorm van een mandala, deze symboliseert de aarde. Hierop staat een immens grote koepel, deze symboliseert het water. Dan komt de torenspits, deze symboliseert het vuur. De paraplu, symboliseert de lucht. De ogen van Boeddha kijken uit in vier richtingen vanaf de basis onder aan de torenspits. Er is een derde oog tussen en boven de gewone ogen en de neus is geen gewone neus maar het getal 1 in het Nepalees, dit betekent de eenheid van het leven. Naar de torenspits ga je via 13 treden, deze symboliseren de 13 fases voor de reis naar het Nirwana (hemel/hiernamaals) Dit is het religieuze centrum van de Tibetanen en hun kloosters. Veel van deze Tibetanen zijn vluchtelingen uit Tibet na de inval van de Chinezen in 1959. Dit is een van de weinige plekken in de wereld waar de Tibetaanse cultuur ongehinderd is toegestaan. De hele dag door lopen er gelovigen in de richting van de klok om de Stupa heen te bidden. het is een zeer indrukwekkend gezicht. Ook wij zijn er omheen gelopen en over de eerste verdieping. Mooi om mee te maken. Daarna zochten we het door Bharat aangeprezen dakterras op om de sun set mee te maken. Het was een onvergetelijk moment! (Zie de foto’s)

Dag 17 (zon 25-8)

Vandaag op tijd ons bed uit. Dit om de drukte voor te zijn voor het bezoek aan Bhaktapur. Dit is de derde grootste stad (deel van Kathmandu) en meest middeleeuws van de vallei. In 1970 heeft een Duits project de hele stad gerenoveerd en nu is het een veel schonere en opgeruimde stad. Maar gelukkig heerst er nog steeds een tijdloze sfeer. De project werkers hebben gebouwen gerestaureerd, wegen opnieuw bestraat en het water afvoer opnieuw aangelegd. Veel van de architectuur van de stad dateert vanaf eind van de 17e eeuw. Het grootste deel is voetgangers gebied wat erg aangenaam is om rond te ‘bazuinen’. Bij de ingang hebben wij meteen een gids ter hand genomen (kost ‘geen drol’). Een erg aardige en vooral geduldige, wij wilden nogal wat foto’s maken, Nepalese jonge man. Hij gaf ons ontzettend veel informatie wat onze betrokkenheid zeker vergrootte. We bewonderden de prachtige gebouwen en oude ambachten.  Het was een mooie halve dag genieten. We waren vroeg in de middag thuis om onze ‘eigen’ dingetjes te doen en ons voor te bereiden op een veel energie vragende werkweek.

Nu is het donderdagavond, dag 21, inmiddels 4 dagen op school gewerkt. Maandag hebben we voor de laatste keer in de ochtend de peuters ‘gedraaid’. Hun eigen juf was weer terug. Dinsdag  zijn we begonnen in een groep hoger, de 4/5-jarigen. Ook hier in de kring gewerkt en de getallen opdrachten aangeboden. Wat kan 1 jaar in leeftijd toch een verschil zijn. de grotere kinderen vragen elke keer weer als ze zien dat we niet met de kleintjes werken om ook in de bieb met ons ‘aan de slag’ te gaan of om op het schoolplein met het spelmateriaal te spelen. Ook de springtouwen zijn uit de verpakking gekomen. Wat een plezier ze daar mee beleven en gelukkig had ik er heel veel. We voelen ons zo gewaardeerd. Inmiddels zijn we nog bezig om onze ‘mind te setten’ we hadden vooraf niet kunnen bedenken dat deze hele onderneming zo veel met ons zou doen.

Zo meteen de foto’s van de afgelopen week op de site zetten en dan onze rugzakken inpakken. We hebben een lang weekend voor de boeg. Zowel maandag als dinsdag is een ‘holy-day’. Deze worden regelmatig gevierd. Wel moeten ze hier op zondag naar school en werk!!! Wij boffen, hoeven dat niet. Morgen vanuit school nemen we en taxi naar het vliegveld en vliegen naar Pokhara. Een stad richting de Himalaya, Mount Everest!!! We hopen van harte dat het helder weer is en dat we op een afstand kunnen genieten van dit gebergte. We gaan het meemaken. We verblijven er 3 nachten en komen maandag of dinsdag met de bus terug. Daarover ga ik jullie weer alles vertellen in blog 62!! Volgende week donderdag krijgen we bezoek! Jack komt vanuit Shanghai voor een weekend over! Kunnen we hem Kathmandu laten zien. O jee en komt mijn afsluiting van deze nu al onvergetelijke periode inzicht. Moet er nog maar even niet aandenken en volop genieten van alle mooie momenten die de komende week nog voorbij komen. Voor jullie allemaal een fijn weekend en tot in blog 62!! Heel veel liefs van May en Lenneke!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Echt wel cultuur snuiven daar. Mooi dat je dat kunt combineren. Wat gaat de tijd snel. Al weer 3 weken. Voor je er erg in hebt ben je weer thuis. Geniet nog van de laatste week. Groetjes
  2. Lia:
    geniet ervan
  3. Wilma:
    29 augustus 2019
    Wat een enthousiast verslag van week 61! Ben nu alweer benieuwd naar je avonturen in Pokhara en meer... keep in touch!
  4. Jan:
    Lenneke
    Je gaat met pijn in je hart weg daar ,weet ik zeker ,groetjes .
  5. Lies:
    30 augustus 2019
    Weer een prachtig verhaal, wat een mooie belevenissen! En wat fijn en gezellig dat Jack komt, jullie zullen elkaar wel gemist hebben! Heel fijn weekend en tot snel! Veel liefs Lies! 💋💋💋
  6. Janneke en Mario:
    31 augustus 2019
    Zo mooi dat jullie dit mag en kan mee maken. En wat goed georganiseerd. Fijn dat Jack ff langs komt om met eigen ogen te zien wat jullie zien. Geniet er nog even van in Nepal.