Lenneke in Shanghai, deel 101

1 februari 2021 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor alle felicitaties voor mijn 100e blog en lieve reacties!! Besef dat het ook een mijlpaal is. Heb van de week meteen mijn 5e blog boek in orde gemaakt om te laten drukken. De komende week wordt het bij mama geleverd.

Nog meer goed nieuws. Jullie hebben van de week vast wel gezien dat het volle maan was…. En ja hoor dan worden er babies geboren… Mijn nichtje Merel is vrijdag bevallen van haar dochtertje Luna!! Een prachtig, mooi , klein gaaf meisje. Moeder en kind maken het prima. Het krijgen van kinderen is nog steeds geen vanzelfsprekendheid en verloopt elke keer weer anders. Mama Merel en papa Koen zijn op het moment de gelukkigste mensen van de wereld. Oma Anneke en opa Ronald kunnen hun geluk nu ook niet op zeker nadat ze op de 3e dag de kleine meid mochten bezoeken. Ook overgroot oma Bep was zo ontzettend blij met dit grote nieuws. Haar 2e achterkleinkind. Wat een rijkdom. We hopen dat kleine Luna in goede gezondheid mag opgroeien.

Afgelopen woensdag ben ik samen met Wilma, Ingrid, Jetty en Deborah naar de tentoonstelling Borderless geweest van Teamlab. Het museum is veranderd in een futuristisch wonderland gemaakt door Japanse digitale kunstenaars. De fantastische wereld wordt weergegeven verspreidt over verschillende ruimtes die als een soort van doolhof in elkaar over lopen. Door eindeloze veranderingen en interactieve projecties raak je soms volledig gedesoriënteerd. Elke ruimte heeft zijn eigen, soort van 360 graden, film voorstelling. Je moet er midden in staan om de juiste sensatie, het gevoel en de belevenis te kunnen ervaren. Het is zeer bijzonder en ik had er nog wel enkele uren langer kunnen vertoeven. In de ene ruimte wordt je ontvangen door een vloer, wanden en plafond vol met bloemen die langzaam veranderen onder begeleiding van een zeer meeslepende muziek. Alles beweegt, verdwijnt en verandert in een andere voorstelling. Het werkt erg rustgevend. Heel bijzonder. In een andere ruimte wordt je verrast door verlichte glazen bollen welke zich over rails door de lucht verplaatsen. Ze veranderen constant van kleur en de spiegelwanden maken de ruimte eindeloos. Een volgende ruimte, ook volledig van spiegelwanden voorzien, hing vol met lampen van glas welke geleid door een programma aan/uit gingen en van kleur veranderden. Een onvergetelijk bezoek welke bij mij de herinnering op riep van zo’n 2 jaar geleden. Toen ben ik ook naar een digitale interactieve voorstelling van Teamlab geweest in een oude kerosine Tank. Was ook onvergetelijk. Heel bijzonder om dit samen te mogen meemaken.

Na het weekend werden we ‘opgeschrikt’ door de beelden welke Jetty en Henk-Jan vanuit hun woning op de 25e verdieping in de wijk Xintinadi naar ons toe stuurden. Een straat beneden hun was een no time afgezet, volgezet met tenten en tafels. Ondertussen liepen er vele mensen in ‘maanpakken’. Wat bleek, er was één besmetting geconstateerd en de hele wijk werd getest en onder quarantaine geplaatst. Jetty werd door de herrie van de generator die de verlichting van energie moest voorzien op deze gebeurtenis geattendeerd. Alsof je in een verkeerde film terecht komt. Zo hardnekkig wordt het hier aangepakt. In de loop van de week zijn er 5 gebieden hier in de stad als risico gebieden aangegeven. Daar moet je dus niet komen. Onze QR-code houden we graag GROEN. Inmiddels is de Pilates afgezegd, de koor repetitie verplaatst naar iemand anders en een museum bezoek gecanceld. Dagelijks krijgen we een up-date over de situatie. In de afgelopen week zijn er 7 besmette gevallen vanuit het buitenland in Shanghai terecht gekomen. Waar praat je over op 26 miljoen mensen. Maar de controle is er wel.

Onze vrienden Ans en Bas zouden vandaag, na een 3-weekse vakantie in Nederland, terug vliegen naar Shanghai.  Maar helaas Ans was positief getest zaterdag en nu verloopt alles anders. Ze zal een tweede test moeten doen en bekijken hoe verder. Heel vervelend.

Zaterdag trof ik Annick en Patrick, onze nieuwe bovenburen uit België, hier bij de voordeur buiten. Ze stonden op het punt hun eerste fietsroute te gaan maken door Shanghai. Best spannend. Ik vraag aan Patrick, “waar is jouw fiets?”. “Beneden in de kelder”, oeps die hadden wij nog niet ontdekt. We waren al wel in de autogarage geweest. Ik loop even met hem mee. En wat denk je??? Wat staat er tussen al die fietsen ook veel stof te vangen….. mijn oude witte Giant fiets welke ik kwijt was. Had ik toch maar bij de compound management geïnformeerd. We dachten dat hij gestolen was, wat we erg vreemd vonden. Waarschijnlijk hebben ze hem, in de 8 maanden tijd van onze afwezigheid vorig jaar tijdens het maken van een overkapping boven de fietsenstalling hier buiten, verplaatst. Nu gaan we hem verkopen. Ben namelijk heel blij met mijn nieuwe fiets. Hoe kan het lopen……….

Het was zaterdag een mooie heldere dag. We besloten om samen The Pearl Tower te gaan bezoeken. Dit gebouw is een radio-, TV-, uitzending-, observatie-, en uitzicht toren. Hij staat op de kade van de Huangpu rivier aan de Pudong kant. Het is een oriëntatie punt in de skyline van Shanghai. Hij is de derde hoogste toren in dit financieel gebied. De start van de bouw was in 1991 en is in 1994 voltooid. Hij dankt zijn naam aan de grote bollen welke als parels in de lucht hangen. De eerste bol is op 120 meter hoogte met een diameter van 50 meter. Er bevindt zich o.a. een game hall en ware 8-baan. De tweede bol is op 300 meter hoogte met daarin een heus draaiend restaurant. Je vindt daar ook het observatie dek en een transparante observatie dek. Een zeer bijzondere ervaring om erover te lopen terwijl je naar beneden kijkt en de wereld aan je voorbij ziet gaan. Het doet je maag wel een keertje omdraaien. De derde bol is op 351 meter hoogte en heeft slechts een 14 meter doorsnede. Het wordt de Space Capsule genoemd. Vandaar is het uitzicht over Shanghai verbijsterend mooi. We hebben er enkele uren rond gehangen en vooral genoten van de prachtige panorama’s. We boften, het was er helemaal niet druk. Helaas konden we niet in het restaurant. Ging pas om 17.00 uur open en we hadden moeten boeken. Deze onvergetelijke ervaring sloten we af met een bezoek aan het Shanghai History Museum onder in de kelder. Een wandeling door de tijd met prachtig nagebootste taferelen uit het verleden.

Een week gepasseerd en net hoorde ik het nieuws dat de basisscholen en opvang bij jullie de 8e weer open gaan. Er zijn vele voorstanders maar ook tegenstanders. Wat is het toch een moeilijke periode. Heel veel sterkte en probeer het toch maar het beste van te maken er komt tenslotte een einde aan. Heel vreemd maar het komende weekend zou normaliter ook het feestgedruis van de Carnaval los barsten. Helaas en zo jammer voor al die zuiderlingen die er elk jaar weer naar uit kijken. Toch voor degene die vrij zijn, geniet van de krokusvakantie!!!!!

Rest mij om bij het afsluiten van dit blog jullie een fijne week te wensen en tot in blog 102!!

Heel veel liefs !!! Lenneke !!!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat een geweldig nieuws. Een nichtje erbij. Mooie naam Luna en wat toepasselijk dat je erbij schrijft na volle maan en dan deze naam. Ook mooi voor jullie Anneke en Ronald. Het blijft bijzonder om dit mee te mogen maken.
    Wat leuk zo’n tentoonstelling. Lijkt me ook echt interessant. Zoveel indrukken die je dan op kunt doen.
    Wat fijn eigenlijk, dat ze daar in Shanghai zo alert zijn als het om Corona gaat. Ben maar blij dat het daar zo gaat. Dan wordt het meteen goed aangepakt.
    Whahaha ik had je gezicht wel willen zien toen je daar je fiets zag staan. Wat zul je daarna gelachen hebben. Maar goed, nu weet je in ieder geval dat jullie daar een kelder hebben. Haha.
    Even voor jou beeld, carnaval zou hier pas 13 februari zijn. Dus nog een weekje langer wachten. De tijden liggen natuurlijk anders maar hier kun je op tv en online verschillende uitzendingen van carnavalsverenigingen meemaken. 13 en 14 februari om half acht tot half 10 een “avondje” van de kluppels.
    Groetjes en tot volgende week.
  2. Annie:
    1 februari 2021
    Hoi Lenneke, gefeliciteerd met jouw nieuwe nichtje. Mooie naam!
    Wij dan maar wachten tot het opnieuw volle maan is😂
    Kan wel kloppen want Talitha is 4 maart uitgerekend.
    Ga zo even jullie mam bellen om ze te feliciteren!
    Groetjes ook aan Jack en blijf gezond xx
  3. May:
    1 februari 2021
    Hoi tante Lenneke👍🤗 . Gefeliciteerd met de geboorte van nichtje Luna. Goed hoor dat ze in China direct de Corona stevig aanpakken . Ben voorzichtig en blijf gezond . Lieve groetjes May
  4. Lies:
    1 februari 2021
    Hoi Len en Jack, weer een mooie week achter de rug, zeg! Weer heel wat gezien! En die fiets, hahaha! We zijn allemaal heel blij met kleine Luna, zo lief! Goed dat de scholen weer open gaan, valt niet mee voor al die werkende ouders, ben blij dat die van ons al ‘groot’ zijn . Hihi! Bij ons alles goed! Veel liefs, Lies XXX
  5. Janneke en Mario:
    3 februari 2021
    Ben wat achter met je blog lezen. Dus alsnog proficiat met je 100ste blog. Jullie mam zal van je boek genieten. En wat leuk een kleine meid erbij in de familie met een prachtige naam.
    Weer mooie verhalen en foto’s vooral met de lichtjes.
    Hoop dat t bij jullie rustig blijft met besmettingen en niet te snel oploopt. We wachten hier maar af hoe t gaat verlopen. Groetjes ook aan Jack.