Lenneke in Shanghai, deel 119

20 augustus 2021 - Qingdao, China

Hoi lieve trouwe blog volgers,

Het is vrijdag ochtend en we zitten in de trein op weg terug naar Shanghai. We hebben een paar heerlijke dagen achter de rug in Qingdao. Tot twee weken geleden bleef het nog onzeker of dat deze trip wel door kon gaan. Dit in verband met de besmettingen. Gelukkig geen problemen. Wel was vooraf een vereiste om een Covid test te doen, de uitslag was negatief.

Afgelopen maandag vroeg in de ochtend was het zover. Met onze rolkoffertjes en rugzakken treffen we Ingrid en Dirk op het treinstation. Dit na een korte trip met de metro. Na maar liefst een toer van een kleine 6 uur met de hoge snelheidstrein goed aangekomen in Qingdao. Deze miljoenen stad ligt zowat halverwege tussen Shanghai en Beijing aan de kust. Met een temperatuur van 28 graden en een zonnetje een prettig welkom. Met de taxi naar het hotel, inchecken en na de spullen op de kamer gezet te hebben tijd om de omgeving te verkennen. Een wandeling van 20 minuten bracht ons naar de boulevard. Een sfeervolle promenade waar ons oog al snel viel op de Olympische ringen in de verte en een pier met aan beide zijden een hele reeks aan vlaggenstokken met de vlaggen van vele landen. In 2008 hebben hier namelijk de zeilwedstrijden plaatsgevonden tijdens de Spelen van Beijing. Op een van de weinige terrasjes zagen we onder het genot van een drankje de wandelaars voorbij komen. Het viel meteen op dat we zowat de enige Westerlingen zijn hier. Op de terugweg naar het hotel hadden we heerlijk gegeten in een visrestaurant. Een mooie afsluiting van de eerste dag.

Je maakt een programma voor de week waarbij je de weersvooruitzichten in de gaten houdt. De dinsdag zou de minste dag zijn en regen in de middag. Ook hier een heel metrostelsel onder de grond waarmee we ons lieten vervoeren naar The Old Town. In de vorige eeuw is Qingdao maar liefst 25 jaar een Duitse kolonie geweest. Dit is herkenbaar aan de bouwstijl van vele gebouwen. De bekende vakwerk huizen. Al wandelend genoten we van de rust die dit gedeelte uitstraalt. Wat ons ook meteen opviel was dat er nauwelijks gefietst wordt en zo veel minder scooters op straat zijn dan in Shanghai. In de middag een bezoek aan het Tsingtao brouwerij en museum. Het bier waar deze stad om bekend staat. Heel goed getimed, ondertussen viel de regen er met bakken uit. We werden volop aan informatie voorzien over deze ruim 100 jaar oude, door de Duitsers opgerichte, brouwerij. Er zijn ook hier, door de omstandigheden, nauwelijks toeristen. Het voordeel is de rust en ruimte bij de bezienswaardigheden en geen wachtrijen bij de ingangen. Als afsluiting van de toer mochten we het zeer welbekende en lekkere bier  proeven.

In de avond, na een maaltijd in de lounge van het hotel, een wandeling over de boulevard. Qingdao heeft een prachtige skyline van wolkenkrabbers waar in de avond tot 21.00 uur een heel kleurrijk programma aan verlichting wordt afgedraaid. De straatverkopers proberen hun waar aan de man te brengen en de promenade trein vervoerd passagiers. Vanaf een terras geven wij onze ogen de kost aan de voorbijgangers. Maar ook wij blijven de lokale bevolking niet onopgemerkt. Regelmatig maken ze ‘stiekem’ een foto van ons. Blijkbaar zien ze zo vaak geen Westerlingen in de stad. We vallen op en worden zeer vriendelijk begroet. Soms wordt er zelfs gevraagd of dat we samen met de Chinezen op de foto willen.

Op woensdag staat een bezoek aan Laoshan Mountain gepland. Binnen een half uur worden we met de taxi via een rit langs de kust, bij het visitors centrum afgezet. Daar stappen we over in een bus welke ons naar 1 van de 5 delen van het grote berggebied brengt, Tai Qing. Het meest populaire gedeelte. We bezoeken de grootste Taoïstische tempel uit deze streek. Hierna via een kabelbaan de berg op. Het is er zo heerlijk rustig, we komen slechts enkele bezoekers tegen. Ook het weer werkt helemaal mee. Zonnig en zo’n 28 graden. Erg goed uit te houden met de zeewind erbij. Niet het vochtige en hete klimaat wat we in Shanghai gewend zijn. Het uitzicht boven op de berg is zeer de moeite waard. We kijken uit over de bergen, zien meren en in de verte de zee. We genieten van de 1,5 uur durende wandeling naar beneden. We lopen over stenen paden en trappen door een bos. Onderweg zien we de mooiste vlinders en begroeiing. De route leidt ons via een theeplantage weer langs een tempel en komen we uit bij een bergstroom. Deze kabbelt via rotsen naar beneden welke mooie plaatjes geeft. Uiteindelijk passeren we een grote waterval en een meer. We zijn verbaasd over de lege stalletjes naast de wandelpaden waar normaal de plaatselijke bevolking hun waar willen verkopen. Nauwelijks toeristen, dus niets te verdienen. Best triest. Beneden aangekomen trakteren we onszelf op een welverdiend ijsje. De bus brengt ons naar de ingang van het park waarna we met de taxi naar het hotel gaan.

De donderdag staat in het teken van een fietstocht. Het huren van fietsen blijkt hier niet zo vanzelfsprekend te zijn. Slechts 3 plekken in de stad waar het mogelijk is. We laten ons op tijd met de taxi afzetten bij een fietswinkel vanwaar we op uitstekende mountainbikes aan onze tocht beginnen. Jack heeft deze week al twee keer vroeg in de ochtend hardgelopen. Zijn route was vanuit het hotel richting het strand. Daar had hij een mooie weg ontdekt om ook te fietsen. Uiteindelijk hebben we zo’n 40 km langs de zee gereden over wat eigenlijk een wandelpad is. We genoten van prachtige uitzichten over de zee, kwamen langs strandjes en stopten regelmatig om foto’s te maken. De lunch nuttigden we in een strandtent. Ingrid en ik hebben ook nog verkoeling gezocht door een duik in de zee te nemen. Het maakte deze prachtige dag compleet. In de avond sloten we deze heerlijke geslaagde trip af met een drankje op de boulevard. Slechts 3,5 dag vertoefd in Qingdao, het voelde aan als een hele week. We hebben ons prima vermaakt en het erg gezellig gehad samen. De batterijen zijn weer opgeladen en we kunnen er weer even tegen.

Inmiddels heeft het nieuws ons bereikt dat er in Shanghai weer een besmetting is en er een gedeelte is afgesloten. De controles en regels zullen weer strenger zijn. We gaan het meemaken. Voor degene die nog vakantie hebben, geniet ervan! Heel veel liefs en tot het volgende blog!! Lenneke

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat fijn dat jullie de trip hebben kunnen maken. Het zou ook wel heel jammer zijn als het niet door had kunnen gaan. Zoals jij het allemaal omschrijft lijkt het weer net of we er zelf bij zijn. (Wat dat betreft is het jammer dat je op het einde van het jaar weer naar huis komt. Haha) ik hoop voor jullie dat je de volgende reis ook nog kunt maken. Groetjes uit het zonnige Spanje.
  2. Helene:
    20 augustus 2021
    Ha Lenneke, leuk trip gemaakt zeg! Krijg ook zin in zon ;-)
    Had van de hele stad nog nooit gehoord en dan blijkt er zo'n miljoenenstad te bestaan aan de andere kant van de wereld!
  3. Annie:
    Hoi Lenneke,
    Goed om te horen dat jullie het zo fijn hebben gehad!
    En zo`n mooi weer. Hier is het pet!!
    Jeroen is weer terug uit Denemarken.En Maan gelukkig ook. (ze had geen identiteitsbewijs)
    Erik-Jan is gisteren met zijn gezin naar Frankrijk vertrokken. Nu maar weer hopen dat zij ook weer gezond en wel thuiskomen. Frankrijk is intussen weer rood gekleurd!
    Het blijft aan de gang!
    Groetjes van Hans en mij xx
  4. Lia:
    hoi Lenneke
    leuk te horen dat je weer een fijne week hebt gehad met vrienden, geniet ervan.
    wij hebben onze vakantie er op zitten misschien nog een paar daagjes met de zus van Rien als het weer het toelaat tenminste.

groetjes Lia
  5. Lian van berlo:
    23 augustus 2021
    Ziet er heerlijk uit Len, fijn dat jullie zo genoten hebben!
    Wij inmiddels weer terug van Mallorco en weer aan het werk.........
    Tja, aan alles komt een einde, ook aan de vakantie.
    Groeten en dikke kus uit Helmond,xxx
  6. May:
    23 augustus 2021
    Goed om te lezen dat jullie het fijn hebben gehad en weer mooie dingen hebt gezien. En ja zo’n frisse duik in de zee is ook niet verkeerd😅👍.
    Tot de volgende keer , blijf gezond.
    Lieve groetjes May
  7. Janneke en Mario:
    24 augustus 2021
    Prachtige foto’s alweer van een mooie vakantie. Hoop dat het meevalt met besmettingen als jullie terug zijn in Shanghai. Groetjes uit Portugal.