Lenneke in Shanghai deel 42

15 april 2019 - Shanghai, China

Beste blog-volgers,

Het is maandagochtend en ik ben nog aan het bijkomen van het afgelopen weekend. Daar over later meer. Eerst de dagen voor het weekend.

Dinsdag 9 april. In de ochtend kom ik mijn tijd door met mijn huishoudelijke klusjes. Mylou komt langs om de geleende spullen van ons terug te brengen. Ze konden al in hun woning maar hun verhuis spullen waren nog onderweg. Ik herinnerde mezelf nog hoe fijn ik het vond dat ik spullen van Marie-Thérѐse kon lenen om twee weken te overbruggen. Fijn om anderen op deze manier te helpen. In de middag staat het vieren van de verjaardag van Saskia op het programma. Ze heeft ons, 9 vriendinnen, uitgenodigd voor een lunch. We zien elkaar in een Frans restaurant, Saleya. Het is een ontzettend gezellige middag. We beginnen buiten op het terras maar al snel moeten we naar binnen vluchten. De eerste voorjaarsonweersbui verrast ons. Over en weer hebben we het over onze ervaringen in Shanghai. Fijn om van anderen die al langer in Shanghai wonen te horen wat de do’s en don’ts zijn. Het wiel is al eens uitgevonden. Helaas kom ik kletsnat aan het einde van de middag op de fiets thuis.

Woensdag 10 april. Na de wekelijkse body pump sessie samen met Ingrid ben ik uitgenodigd om bij haar te lunchen. Ik bewonder hun prachtige appartement. Zo ruim, modern en gezellig ingericht. Ik voel mezelf meteen thuis. We genieten van veel lekkere hapjes en hebben weer volop bij te kletsen. Tot ik aangeef dat we nog iets meer op het programma hadden; de Chinese les. Nou ja les, ik help Ingrid met de kennismaking van deze zo ontzettend moeilijke taal. Ze verontschuldigd zich dat ze na de 1e ‘les’ niets aan haar huiswerk gedaan heeft. Ik leg uit dat het echt niet, net zoals bij mij, een druk op moet leveren om dit te doen. We houden het gezellig!

In de avond ga ik een voor mij compleet nieuwe activiteit tegemoet. Ik sport wekelijks maar mis toch wel een teamsport. Vriendinnen van mij; Irene, Michelle en Mylou spelen wekelijks bij een hockey team zo’n 15 minuten op de fiets bij mij vandaan. Ik mag meedoen om te ervaren of het misschien iets voor mij is. Ingrid fietst voor de gezelligheid mee. Ze kent de sport, heeft zelf jaren lang langs de lijn gestaan terwijl haar kinderen speelden. Ik kreeg van Lotte, speelt in het eerste team van Helmond, een hockey stick en scheenbeschermers. Het veld is op de 5e verdieping van een flatgebouw, een rooftop. Heel bijzonder. Compleet met kunstgras, goals en vooral veel netten. Ik word erg welkom geheten. We zijn met 10 dames en 2 heren. Het gezelschap is een mix van nationaliteiten. We beginnen, zoals ik gewend was tijdens het 15 jaar spelen van basketbal , met rondjes warmlopen. De trainster, Wiebke, neemt mij tijdens de eerste oefeningen apart voor instructie. In het verleden heb ik op school tijdens de gymlessen de kinderen kennis laten maken met hockey maar zelf nog nooit gespeeld. Wel enorm genoten van de wedstrijden die het eerste dames team van Helmond heb zien spelen. Dus met geen ervaring een hele klus voor Wiebke om mij de eerste beginselen bij te brengen. Daarna neemt een mannelijke deelnemer mij en Mylou onder zijn hoede. Het voelt meteen alsof je in een ‘hulpgroepje’ zit.  We oefenen vooral het ontvangen, afstoppen, van de bal. Behoorlijk intensief en ben blij als we ons bij de rest van de spelers voegen. Nog wat technische oefeningen en daarna een partijtje, 4 tegen 4. Het veld heeft namelijk niet de officiële afmeting, een geluk voor mij. Meteen een les in de spelregels. Het is een erg intensieve training en na afloop voel ik mijn lijf wel. Maar het viel niet tegen en ik genoot van de gezelligheid die een teamsport met zich meebrengt. Volgende week ben ik weer van de partij. Jammer, ben net te laat ingestroomd. Het komende Paasweekend heeft het team een toernooi in Hongkong!!

Vrijdag 12 april. Een datum die bij mij en nog vele anderen al een tijdje vetgedrukt in de agenda staat. Vandaag is het een bijzondere dag voor mijn lieve zus Anneke. Ze heeft haar laatste van de 23 bestralingen! Ze is dan helemaal klaar met haar behandelingen en kan een boek sluiten. Ze is er helemaal klaar mee! Ik ben zo blij en opgelucht voor haar. Ze heeft zichzelf de afgelopen 8 maanden zo kranig gehouden. Ik ben zo ontzettend trots op haar!! Zo positief, reëel, dapper en strek heeft ze zich er doorheen gewerkt. De vlag kan uit. Nu nog de tijd en rust nemen voor herstel. Ook al ben je dan op zo’n grote afstand van elkaar het hele proces heb ik wel van heel dichtbij meegemaakt.

Vandaag ga ik met de groep “Uit de kunst” een bezoek brengen aan de ArtCN Gallery. Hier is een expositie van de Nederlandse kunstenaar Ronald Westerhuis, “Self Reflection”. Hij is degene die ook het herdenkingsmonument van de MH 17 heeft gemaakt. We worden compleet verrast door zijn kunstwerken van roestvrij staal. Hij heeft een “ultra-realistische” serie van sculpturen tentoongesteld geïnspireerd door abstracte kunst, minimalisme en kinetica. We krijgen een zeer uitgebreide uitleg van de eigenaresse van de galerie. Dit wekt alleen nog meer interesse bij ons. Hierna volgt ons 2e deel van het programma voor vandaag. Op naar Gucun Park waar we nog de laatste resten van de bomen in bloei bewonderen. Het park staat bekend om zijn prachtige voorjaars bloesem en trekt dan ook dagelijks vele bezoekers aan.  We genieten van de wandeling en schieten regelmatig in de lach door de manier waarop de vele Chinese bezoekers hier foto’s maken.

In de avond wordt het Formule 1 weekend geopend bij Bar Rouge. Een bar met rooftop aan de Bund. Jack en ik boffen, we worden door de chauffeur van Ingrid en Dirk opgehaald. Deze avond is tevens de maandelijkse Dutch Drink. We treffen vele bekenden en schieten mooie plaatjes van het prachtige uitzicht. We maken het niet te laat daar we op zaterdag naar het Circuit gaan.

Zaterdag 13 april. Compleet in oranje outfit gaan Jack en ik met de metro naar het race circuit. We zijn een klein uur onderweg. Vandaag zijn de kwalificatie wedstrijden. Jack is zo’n 40 jaar geleden eens naar het circuit van Zandvoort geweest. Voor mij is het de eerste keer. Bij aankomst worden we overladen door stands met merchandise en versnaperingen. We genieten van alle bezoekers die zich allemaal behoorlijk hebben uitgedost in de kleuren van hun idool. Heel vak H is gereserveerd voor 500 Nederlanders, de aanhangers van Max Verstappen. Vandaag is het vak ¾ gevuld, morgen zal het uitpuilen. Achter mij zitten Hans, de man van Wilma en hun zonen Wouter en Steven. Ze zijn echte Formule 1 fanaten. Heel prettig als je er zelf 0 verstand van hebt. De hele wedstrijd door krijg ik alle uitleg en informatie. Zo raak je vanzelf geïnteresseerd en enthousiast. Helaas plaatst Max zich op de 5e plek. Maar de kenners zeggen dat hij daardoor dubbel gedreven is om morgen zijn best te doen. Goed dat we nog voor aanvang oordopjes kochten, het geluid is echt hard. Na afloop toch nog de hele wedstrijd evalueren bij de Heineken stand. Het is de hoofdsponsor van deze Grand Prix. Onder het genot van de gele vloeistof en de DJ wordt het vanzelf later. We laten de pub quiz aan ons voorbij gaan.Gelukkig kunnen we 45 minuten zitten in de metro naar huis. Het valt mee met de drukte.

Zondag 14 april. De grote dag van de race. De Nederlandse Vereniging van Shanghai heeft alle 500 kaartjes, heel vak H, geregeld. Daarbij kregen we ook nog een oranje jack met opschrift “Welcome to the DRS;  Dutch Race fans Shanghai zone”. Om 10.30 uur verzamelen we bij metro station Jiangsu waar we nog prachtige oranje pruiken ontvangen. Daarna in optocht in een oranje gevulde metro naar het circuit. Helaas laat de zon het vandaag afweten maar de temperatuur is goed. De vak H bezoekers voorzien met tasjes gevuld met blikjes Heineken vullen alle plekken op en hebben er allemaal zin in. Samen met de organisatoren Thomas en Barry en 500 supporters laten we onze “Go Max, Go Max” leuze horen. Het saamhorigheidsgevoel is aan zijn top! De aanloop naar dit evenement is al helemaal geslaagd. We ontmoeten alle bekenden en zijn er klaar voor. De race duurt zo’n 1 uur en 45 minuten. Helaas is Max maar 1 plaats opgeschoven en wordt uiteindelijk 4e. Dit resultaat drukt echter de pret niet en we gaan lekker los tijdens de after party bij de Heineken stand. We boffen en mogen met Dirk en Ingrid mee naar huis rijden. We kijken terug op een geweldige nieuwe geslaagde ervaring.

Stiekem toch weer heel wat meegemaakt de afgelopen week. Ook terug te zien op de foto’s die ik vanavond ga plaatsen. Jullie hebben een lekker lang Paasweekend in het vooruitzicht. Ook hoor ik zo juist dat de temperatuur gaat oplopen in Nederland. Fijn hoor, ga er maar lekker van genieten! Maak er een mooie week van! Heel veel liefs, Lenneke!!

1. Annie:
    15 april 2019
    Hoi Lenneke, wat een geweldig verhaal weer.
    Wat een fijn nieuws over Anneke. We hebben haar nog gezien met de verjaardag van jullie mam en ze is inderdaad bewonderingswaardig positief.
    We hebben gisteren nog gekeken bij de race maar hebben je niet gezien😂
    Hans en ik hebben allebei de griep dus we gaan verder met uitzieken. Hopen zondag beter te zijn want dan komen de kids hier.
    Lieve groeten van ons!
  2. Marja Van Der Vliet:
    16 april 2019
    Leuk hoor Len, dat je nu hockey speelt, althans gaat het proberen. Succes daarmee en een fijne week weer maar dat zal je zeker gaan lukken
  3. Dorethé:
    16 april 2019
    Hoi Lenneke,
    Weer heel wat, wat jij weer meemaakt de hele week. En bijna iedere week wat nieuws. Nu weer hockey. Super. Ok super nieuws van je zus Anneke. Ik geloof goed dat dat voor jou daar ook een hele opluchting is. Fijn dat je je vermaakt hebt bij de GP. Tot volgende week. Groetjes