Lenneke in Shanghai, deel 47

29 mei 2019 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Voordat ik mijn verhaal begin wil ik eerst heel graag een nieuwtje met jullie delen.10 augustus ga ik voor 4 weken naar Kathmandu in Nepal. Ik ga daar voor de organisatie Cross Borders vrijwilligers werk doen. Ik ga werken bij Orchid Garden. Dit is een dagopvang en scholing voor kansarme kinderen. De kinderen hebben een leeftijd van 6 maanden tot en met 6 jaar en zijn verdeeld over 4 klassen. Er zijn 4 leraressen en 2 begeleidsters. Er zitten ongeveer 30 kinderen op de opvang en 80 kinderen volgen onderwijs. Ik ben met deze organisatie in aanraking gekomen n.a.v. een presentatie van Annemie van Poppel in de Cacaofabriek enkele jaren geleden. Zij heeft ook voor deze organisatie vrijwilligerswerk gedaan maar dan 3 maanden lang. Mijn interesse werd toen al gekweekt en dacht als er eens een mogelijkheid mocht komen... Dat is nu dus. Ik woon inmiddels 1 jaar in Shanghai, ben helemaal gesetteld en ben klaar voor een nieuwe uitdaging. Ik heb er erg veel zin in en ga mezelf er langzaamaan aan voorbereiden. Ik hou jullie op de hoogte. Terug tot de orde van de dag. Zo juist Jessie en Tom uitgezwaaid. Ze zijn een paar dagen de stad uit. Daar over straks meer. Nu eerst even een terugblik over de afgelopen week. Helaas heb ik na vorige week vrijdag niets meer van de kattenfamilie vernomen. Heel jammer want ik kon zo van hun genieten. Ze zijn vast op een andere plek ‘ingetrokken’.

De week van dinsdag 21 t/m woensdag 29 mei. Ik heb weer een ritje op de fiets naar de Flower Market gemaakt en daar plantjes uitgezocht om de potten op het terras te vullen waar de bloembollen in zaten. Het was weer een heel karwei om het gezellig te maken maar nu kunnen we er weer volop van genieten. Zo ook heb ik het huis ‘aan de kant’ gemaakt zodat het klaar was voor de komst van Jessie en Tom. Op woensdag ben ik bij Deborah gaan eten. Ze woont 15 minuten op de fiets bij mij vandaan, vlak bij Wilma. Haar man Maarten was voor een weekje naar Nederland. Ze hebben twee zoontjes; Marcus van 2,5 en Alexander van 6 maanden. Een gezellige gezin waar ik mijn oma skills aardig kan oefenen. Hapjes en de fles geven aan Alexander, de boys badderen en voorlezen voor Marcus. Het lukt me aardig en vooral; ik kan er zo van genieten. Mocht ze eens een oppas nodig hebben??? Op vrijdag ben ik met Ingrid en Wilma een dagje naar inmiddels een 3e waterstadje geweest. Het heet Xinchang en ligt in Pudong. Slechts een uurtje met de metro en 10 minuten met de bus. Een onbekende plek voor toeristen het staat nauwelijks ergens beschreven. Voor ons kwam dat goed uit, we zijn daar maar 2 westerlingen tegengekomen. Het is rustig, knus en klein en we werden weer verrast door mooie plekjes van kanalen, bruggetjes, terrassen en winkeltjes. Ook werden we erg welkom geheten door de lokale bewoners. De zon scheen en met z’n 3-en hadden we een heerlijke dag met als afsluiting een drankje bij ons op het terras. Zaterdagmiddag hadden we met Eva en Kris afgesproken. Eerst een fietstocht in Pudong, een terrasje en daarna met de ferry weer terug. Ze hadden ons uitgenodigd om daarna bij hun te gaan eten en hun nieuwe appartement te bekijken. We hadden weer veel bij te kletsen, de maaltijd was heerlijk en we zijn blij dat ze weer een nieuw onderkomen hebben. We gingen op tijd met de taxi naar huis daar we er zondag op tijd uit moesten.

Om 7 uur waren Jessie, de dochter van mijn zus Lies, en haar vriend Tom al geland op Pudong. We hebben ze op het vliegveld welkom geheten en zaten om 8.15 uur al in de taxi naar huis. De reis was goed verlopen. Eerst koffie met wat lekkers, spullen een plekje geven, opfrissen en een paar uurtjes slapen. De hele dag regende het dus moesten we terugvallen op een regenprogramma voor de middag. Na de lunch met de metro naar de Fake Market om voor weinig geld wat te kopen. Op de terugweg bezochten we Tianzifang, een oude wijk met gezellige steegjes, doorgangetjes en winkeltjes. Na het eten zijn we om de tafel blijven zitten om de plannen voor de komende 2 weken te bespreken. Daar kwamen we al snel uit. Op maandag, Jack moest  op zakenreis, na een rustige start met de metro richting Zhujiajiao, een waterstadje. Ze werden compleet verrast door de schoonheid van zo’n dorpje en konden zo heel wat cultuur opsnuiven. Tom gaf aan om ook het echte China te willen ‘proeven’ zo werd de Chinese maaltijd tussen de middag goed ontvangen. Dinsdag werd er mooi weer voorspeld goed voor een City Tour op de fiets. We zijn zo’n 6 uur weggeweest, hebben 20 KM gefietst en wel 5 KM gelopen. Via een kennismaking met de mooie wijk de French Concession en een tempelbezoek down town kwamen we bij Yugarden. Daar op ons gemak met nog heel veel geïnteresseerde toeristen door de tuinen gewandeld  en volop genoten. Dit keer geen uitgebreide lunch gegeten maar een lokale snack. Een soort van krokante wrap en de bekende Shanghai Dumpling. Op de terugweg nog het mooie architectonische Fosun Foundation Museum bekeken. Het zoals ik het noem; 'orgelpijpen' gebouw. Via een Hutong, originele Chinese oude buurt, naar huis waar thuis op ons terras we de Aperol Spritz heerlijk lieten smaken. Na deze eerste 3 dagen hebben Jessie en Tom al een aardige indruk van Shanghai. Vanochtend zijn ze voor 4 dagen de stad uit. Met de hoge snelheidstrein naar Hangzhou, wordt ook wel de Westlake genoemd. Een mooie trekpleister 2 uur verder op. Wij zijn er in oktober met mama, Rens en Britt geweest.

Zaterdagavond komen Jessie en Tom weer ‘thuis’. Ondertussen ga ik verder met studeren en pak ik op tijd mijn rust! Volgende week heeft Jack de hele week vrij genomen! We gaan dan met z’n 4-ren naar de bergen, hiken. Daarover vertel ik jullie graag in blog 48!! Maak er een mooie week van! Heel veel liefs!! Lenneke

1. Jessie en Tom:
    29 mei 2019
    Het is super in B&B van de Wiel-Koolen! Tot zaterdag!
    Xxx Jessie en Tom
  2. Lies:
    29 mei 2019
    Al mooie dagen gehad met Jessie en Tom en er komen er nog meer. Geniet ervan! Jammer dat de poezenfamilie ‘verdwenen’ is, mss komen ze nog terug. Fine dagen in de bergen. Liefs Lies 😍
  3. Dorethé:
    30 mei 2019
    Hoi Lenneke,
    Dit is inderdaad nieuws. Vrijwilligerswerk in Nepal. Super. Ja, jij kunt het niet laten. Lijkt me wel leuk.
    Ook leuk dat je nichtje met haar vriend het zo naar hun zin hebben. Maar ja, kan ook weer niet anders met zo’n goede gastvrouw en gids. Geniet er nog van volgende week en tot snel.
    Groetjes
  4. Janneke en Mario:
    2 juni 2019
    Wouw Lenneke mooie tuin weer. En word t Miss Lenneke als juf. Ben erg benieuwd hoe t gaat met je. Kan niet anders dan dat je dat erg leuk gaat vinden. En kleine meisjes worden groot (Jessie). Tot de vlg keer.