Lenneke in Shanghai deel 52

9 juli 2019 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Deze keer een kort blog. Het is voor mij erg rustig hier en ik ben vooral bezig met mijn rug. Elke dag zwemmen en oefeningen thuis doen. Zo ook 2 keer per week naar de Body Pump om mijn spieren te verstevigen. Het schiet niet op en de pijn blijft. Vandaag voor de 4e keer naar de fysio en mocht de pijn na de behandeling niet verminderd zijn dan meteen door naar de dienstdoende arts. Hans, de man van mijn vriendin Wilma, is op vakantie. Wordt vervolgd.

Afvalscheiding. Vorige week schreef ik in mijn blog hoe ze het hier in deze compound hebben aangepakt. Ook konden jullie lezen dat het helemaal niet effectief is. Na 1 week hebben ze meteen de aanpak veranderd. Een hele week zijn een paar ´workers´ bezig geweest om een stuk in het plantsoen aan te passen. Planten eruit en betonnen vloertje gestort voor de kliko´s. Die kliko´s zijn nu al weer weg. Er staan nu potten met planten op de vloertjes. De kliko´s staan nu bij het centrale afval verzamelpunt. Deze compound heeft zo´n 7 flatgebouwen, torens, elk met 90 appartementen. Met zo´n 630 woningen heb je enig idee hoeveel afval er dagelijks geproduceerd wordt. Alle bewoners brengen nu zelf hun gescheiden afval naar het verzamelpunt. De hele dag door zie je mensen, soms mopperend, met hun zakjes en dozen voorbij komen. Bij het verzamelpunt zijn werkers, tot 22.00 uur, die er op toezien dat je je afval door het juiste ´gat´ gooit in de muur (zie de foto). Of ze nemen het afval van je over en doen het zelf. Positief aan deze manier is niet alleen dat het beter georganiseerd is maar ook het sociale aspect. De mensen raken bij het weggooien van het afval met elkaar in gesprek.

Vorige week heb ik samen met Ingrid De Botanische Tuin van Shanghai bezocht. Hier ben ik afgelopen november al eens met Jack geweest. Toen waren de tuinen vooral met winter vaste planten te bewonderen. We konden het toen te voet niet helemaal verkennen daar Jack herstellende was van zijn operatie aan zijn hak. Het park, op slechts een half uurtje fietsafstand, ziet er in de zomer heel anders uit. Je kunt er wandelend wel een hele dag vertoeven. Zo zijn er ook duo fietsen en golfkarretjes om je te vervoeren. Bij de grote vijvers kun je bootjes huren. Er zijn kassen met cactustuinen en tropische planten. Wat er in Nederland aan kamerplanten op de vensterbank staat zie je hier als complete struiken en bomen, zo groot. Het is volop genieten van de vele soorten Orchideeën. Het park heeft verschillende delen. Zo is er een klein Tempelcomplex, Bamboebos, Azaleatuin, Lotus- en Waterlelie vijvers,  Hyacinten- en rozentuin. Hier en daar een terrasje, helaas zonder koffie, om even uit te rusten. Na zo’n kleine 2 uur rondgeslenterd te hebben moest ik toch even plat op het gras gaan liggen om mijn rug te ontlasten. Oeps weer een confrontatie, tegenvaller. Het was een prettig bezoek waar we heerlijk hebben kunnen genieten van alle geuren en kleuren en vooral prachtige planten. Wat dit keer zeer bijzonder was dat het er zo ontzettend rustig was, ongekend voor attracties als deze in Shanghai. De scholen hebben nog niet allemaal vakantie.

Voor mijn aanstaande avontuur in Nepal heb ik nog wat inkopen gedaan. Samen met Ingrid en haar chauffeur, heel praktisch, ben ik naar de Decatlon in Pudong geweest. We gingen voor een sportbroekje en olie voor de fietsketting…Ik had echter mijn mandje heel snel vol met spelmateriaal voor de kinderen van Orchid Garden. Ik kon de verleiding niet weerstaan. (zie de foto) De prijzen waren dan ook erg aantrekkelijk van de Skippy ballen, badminton rackets, frisbees en springtouwen. Ballonnen had ik al. Inmiddels heb ik van Ans Bleeker, die voor Cross Borders werkt, een boekje ontvangen met ‘Nepalees voor beginners’ een intensieve cursus voor de vrijwilligers van Cross Borders. Jullie snappen zeker wel dat mijn lessen Chinees nu helemaal op een laag pitje staan. Heb even andere prioriteiten. De eerste blikken in het boekje geven in ieder geval een indruk dat de taal veel gemakkelijker is dan het Chinees. Voorbeeld; namaste-hallo, ma-ik, khaat-bed, tapaaiko naam ke ho?-hoe heet je? Zo ook een brochure “Kinderen zonder thuis”. Hierin staat het een en ander over vrijwilligerswerk in met name (zogenaamde) weeshuizen en over vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden in het algemeen. Het is namelijk altijd goed om stil te staan bij het feit dat er zorgvuldig moet worden gekeken of vrijwilligerswerk inderdaad een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van deze groep vaak kwetsbare kinderen in het desbetreffende land.

Het weekend stond in het teken van de sport. Start van de Tour de France, rolstoelbasketbal, Wimbledon en natuurlijk het voetbal. Helaas voor de dames. Maar zo trots dat ze dit bereikt hebben. Nederland, zo klein als we zijn, staat weer helemaal op de kaart. Fijn dat sport voor vrouwen nu weer zo veel aandacht krijgt.

Inmiddels valt het er hier met bakken uit. Het regen seizoen is al even bezig. Het valt alles mee, tot nu toe slechts enkele dagen gehad dat het echt de hele dag regende. Zo ook valt tot nu toe de hitte en de luchtvochtigheid mee. Misschien ook omdat je er aan ‘gewend’ raakt. Voor zover dat mogelijk is. Deze week blijft de temperatuur tussen de 25 en 30 graden maar wel met buien. Ik pas er gewoon mijn programma op aan. Kan altijd nog met de metro als het te nat is om op de fiets te springen.

Voor alle vakantiegangers; Lekker genieten van jullie welverdiende rust!!!! Veel plezier en neem alle tijd om die batterij weer op te laden!! Voor degene die 'gewoon' aan het werk zijn; Maak er ook een mooie week van!! Veel liefs, Lenneke!!

1. Dorethé:
    9 juli 2019
    Hoi Lenneke,
    Wat vervelend toch allemaal met je rug. Ik hoop dan ook dat het snel beter gaat, zodat je ook fris en fruitig aan je reis naar Nepal kunt beginnen. Mooi dat je al zoveel spulletjes ingeslagen hebt voor die kindjes daar. Daar zullen ze ook wel blij mee zijn. De luchtvaartmaatschappij ook, denk ik, hihi, want dat zijn weer een stel extra kilo's. Had ik ook toen ik afgelopen keer naar de Dominicaanse ging. Maar ja, alles voor het goede doel.
    Fijn dat het bezoek aan de tuinen zo prachtig was en dat je daar goed kon vertoeven. Want ja, nu je in het regenseizoen zit, moet dat ook maar iedere keer goed uitvallen. Hier is het leven van alledag ook weer begonnen na zo'n hectische periode van de Samenloop. En dat is natuurlijk maar goed ook.
    Groetjes en tot volgende week
  2. Janneke en Mario:
    10 juli 2019
    Succes met je rug en hoop dat t snel beter word. Je bent iig goed bezig.
    Prachtige tuin aan je mooie foto’s te zien. En ga maar vast oefenen met je spelletjes voor de kinderen. Hihi al denk ik dat je dat niet nodig hebt.
    Wij nog ff werken dan 4 weken vakantie. Jullie ook een fijne week.