Lenneke in Shanghai, deel 92

23 november 2020 - Zhen Xin Jie Dao Ban Shi Chu, China

Lieve trouwe blog volgers,

Na voor ons een succesvol optreden met het koor tijdens de Coffee Morning van de SEA vorige week maandag volgde voorlopig nog een laatste repetitie op dinsdag. Deze was bijzonder en stond in het teken van de aankomende kerst. Iedereen had wat lekkers meegenomen naar het huis van onze dirigente, Monique, in Pudong. Na het smikkelen en smullen van allerlei lekkernijen uit verschillende landen nog eens door het repertoire gegaan van het afgelopen jaar. Voor mij was het meer toehoren dan meezingen, ik kende de liedjes nauwelijks. Dus extra genieten. Na afloop had ik de luxe om met de chauffeur van Jetty mee te mogen rijden. Het was een fijne dag waar ik weer volop energie van had gekregen.

De weersvooruitzichten voor de woensdag waren super, 28 graden en zon. Een perfecte dag om  Saskia en Jetty de Botanische tuin te laten zien. We begonnen bij mij thuis met koffie en eigen gebakken cake. Ook deze dag konden we weer gebruik maken van de chauffeur van Jetty die ons naar de tuin bracht. Daar op ons gemak rondgewandeld. De cactussen in een glazen huis bewonderd en de tropische planten in een grote overdekte tuin van glas. Het bijzondere was dat we nauwelijks bezoekers tegen kwamen. Wel een fotograaf met een bruidspaar, ja een perfecte locatie voor “Het perfecte plaatje”. De bladeren aan de bomen beginnen nu pas van kleur te veranderen. Na afloop een lunch bij mij thuis met jawel echte haring. Deze had ik nog in de vriezer. Lekker.

Voor de avond had Saskia ons, we waren met 8 meiden, uitgenodigd voor een gezellige afscheids avond in het Pearl Theatre. Grappig, ik was er zondag nog voor het Sinterklaas feest. Deze avond speelde de huisband muziek van Adele en Ed Sheeran. We waren er al om 18.00 uur zodat we vooraf nog lekkere hapjes konden verorberen en rustig bijkletsen. De zaal was uitverkocht, hoofdzakelijk Chinezen. We genoten volop en zongen regelmatig mee. Tijdens de uitvoering van Adele werden we verrast met een optreden van een acrobate. Eerst liet ze haar kunsten aan een hoepel zien hoog in de lucht en later met twee doeken, soort van super lange gordijnen. Zo ontzettend knap, zeker op het nummer “Skyfall” (van de James Bond film) Ze liet zich helemaal van boven naar beneden rollen in het doek. Ik vertelde Saskia dat we deze ‘Cirque du Soleil’ act, speciaal voor haar geregeld hadden. Lache… Na de nodige Aperol Spritz en Proscecco’s werd het steeds gezelliger en kwamen we aardig ‘los’. Uiteindelijk werd de muziek ook wat meer ‘up-tempo’ en konden we onze heupen losgooien. Wat een heerlijke avond met zo veel ‘meiden-lol’. Voor die Chinezen nieuw, ze zien niet elke dag van die “Lawaaiers” (buitenlanders) uit hun dak gaan. Vooral voor Saskia een avond om nooit meer te vergeten.

Voorheen heb ik al eens geschreven over de “Uit de Kunst” groep. Een keer in de maand hebben we op vrijdag een uitstapje, meestal naar een museum. Dit keer naar de wijk Hongkou waar we een rondleiding kregen met 8 dames van de Belgische gids Maxime. De wijk wordt ook wel ‘Klein Tokyo” genoemd. In de jaren 30 woonden er vrijwel alleen Japanners. De toer startte met een bezoek aan een slachthuis uit 1933, zo heet het zeer markante gebouw ook. Het is gebouwd door een westerling van gewapend beton. De twee overige dezelfde gebouwen in de wereld zijn inmiddels afgebroken. Het is een van de weinige fabrieken van toen met een verticale productie lijn waar geen elektriciteit aan te pas kwam. De koeien, varkens en schapen werden vanuit de wijde omgeving aangevoerd. Via hellende paden werden de dieren naar boven geleid al waar ze werden geslacht en het vlees werd afgevoerd. Het hele gebouw was open, inmiddels met glas, waardoor de wind de stank van het vlees en bloed kon verdrijven. Wanneer je uitleg over het ontstaan, de werking en de achtergronden krijgt wordt zo’n bezoek pas echt interessant. Maxime wist er alles van en met veel enthousiasme over te vertellen. Zeer indrukwekkend.

Het tweede bezoek was, jawel voor ons vooral van de binnenkant bekende, Pearl Theatre. Voor mij al de derde keer in een week. Ook van Japanse oorsprong en al voor vele doeleinden gebruikt geweest zoals eens een Boeddhistische Tempel. De geschiedenis uitgebreid vertelt door Maxime maakt ook dit bestaan zeer interessant.

We vervolgden onze tocht langs een oude Protestante kerk. Inmiddels getransformeerd toteen “Love Hotel”. Volgens de Chinese tradities, cultuur en gebruiken is het niet toegestaan om seks te hebben voor het huwelijk. Deze gelegenheid biedt de mogelijkheid voor jonge stelletjes om toch intiem met elkaar te kunnen zijn. Ze verhuren de kamers per uur….. Na een zeer geslaagde ochtend sloten we af met het eten van een soort van gevulde Chinese pannenkoek, de naam is mij even ontschoten, van een straat- eettentje.

Voor de “Only the Brave” groep had Bas dit keer voor 10 personen een tafel bij een Turks restaurant Pasha gereserveerd. Tijdens de gezelligheid moest ik om 21.00 uur (bij jullie 14.00 uur) een onderbreking maken en zocht een rustig plekje op. Dit daar ik via ‘live stream’ op mijn I-pad de begrafenis van onze fietsvriendin Heleen kon volgen. De techniek staat voor niets…. Zo apart dat je op zo’n afstand, aan de andere kant van de wereld, dit kunt mee maken. Is de Corona toch nog ergens goed voor. Het eerste kwartier was er een goede verbinding.  Ik kon de eerste sprekers volgen en de sfeer van het afscheid voelen. Helaas werd de verbinding verbroken maar kon ik het later thuis gelukkig afkijken. Het voelde goed om er toch nog, weliswaar op een andere manier, ‘bij’ te zijn. Prettig is dan om naar alle mooie herinneringen te luisteren van haar dierbaren. Hopelijk geven deze steun om het grote verlies van deze prachtige, dochter, vrouw, moeder, zus en vriendin te dragen..

Graag wil ik dit blog afsluiten met HEEL GOED NIEUWS: in mei krijgt Musa er een broertje of zusje bij. Ihsane is nu 13,5 week zwanger en alles verloopt naar wens. We zijn ontzettend blij en kijken erg uit naar een tweede kleinkind.Hopelijk laat de situatie in de wereld over een half jaar toe om naar Nederland te kunnen reizen. We zullen wel zien.

Maak er een mooie week van en tot in blog 93!! Heel veel liefs, Lenneke!! XXX

1. Helene:
    23 november 2020
    Gefeliciteerd met het aanstaande kleinkind!
  2. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Die liedjes die je nu niet kent die leer jij nog wel, jouw kennende. En wat een luxe een chauffeur. Wat leuk dat jullie zoveel voor elkaar kunnen organiseren en zoveel zien van de cultuur daar. Jullie weten elkaar wel goed te vermaken.
    Fijn voor je, dat je toch op zo’n afstand bij het afscheid van je vriendin kon zijn. (Inderdaad een voordeel van Corona) Lang leve de techniek. En wat een geweldig nieuws, weer opa en oma. Proficiat. Super en zo bijzonder is dat. Ik kijk er ook weer naar uit. Hihi als alles goed gaat is het er eind februari, maar zoals je weet, weet je bij ons maar nooit Hihi. Tot volgende week weer. Ik kijk er nu al naar uit. Je schrijft altijd zo mooi en zo levendig. Net of we er zelf bij zijn. Dank je wel lieve Lenneke, dat je dit alles met ons deelt. Groetjes
  3. Harry en Cissy:
    23 november 2020
    Van harte gefeliciteerd met het kleinkind wat in aantocht is 💙💝
    Wij zijn inmiddels weer opa en oma geworden van ons tweede kleinkind!
    Een prachtige kleindochter 💖 die in oktober geboren is.
    We genieten nog steeds van jullie belevenissen in China.
    Hartelijke groet.
  4. Lies:
    23 november 2020
    Nou, weer een mooie week, hoor! En zo lekker dicht op elkaar, aan de foto’s te zien! Dat is bij ons nog ff ondenkbaar, helaas. Super dat je zo’n geweldige groep vriendinnen om je heen hebt, geniet er maar van en doe ze maar de groetjes! Heel veel liefs, Lies XXX
  5. Lies:
    23 november 2020
    Leuk filmpje van jullie koor, horen we je eindelijk weer ‘ns zingen! 🎤 Hahaha!
  6. Lia:
    23 november 2020
    Fijn dat je weer lekker kan genieten met je vrienden
    Groetjes van ons
  7. Annie:
    23 november 2020
    Leuk verhaal weer van al je belevenissen Lenneke.
    Gefeliciteerd met jullie a.s. 2e kleinkind.
    Bij Jeroen en Talitha komt in maart een 2e meisje.
    Ja het gaat allemaal door. Gelukkig maar.
    Zo ook het Sinterklaasfeest over 14 dagen. Al zal het wel anders zijn door Corona en zonder zwarte Piet.
    Ik zag op fb dat je de fotos gezien hebt van sinterklaasje Lotus. 😂 Dat is zo’n heerlijk enthousiast kindje.
    Nou dat was het weer zo’n beetje.
    Groetjes van Hans en mij. Ook aan je husband.
    Ps. Hoe is het eigenlijk met je Chinese taal?
  8. Marja Van Der Vliet:
    23 november 2020
    Weer leuk, en wat een heerlijk weer nog bij jullie, fijne week
  9. May:
    24 november 2020
    Niet verkeerd daar, dat mooie weer🌞Heerlijk al dat cultuur snuiven, met fijne mensen om je heen ! Beter dan hier😷😩! Enne, gefeliciteerd met de komst van jullie 2 e kleinkind, super fijn ! Lieve groetjes May
  10. Anke:
    24 november 2020
    Je geniet er weer volop van Len. Fijn om te lezen. Ik ben wel beetje 'jaloers' op die avondjes gezellig met de mensen om je heen. Hopelijk kan dat hier ook snel weer 😉
    Wat leuk een kleintje op komst. Genieten!
    Veel groetjes Anke 😘
  11. Janneke en Mario:
    25 november 2020
    Heel leuk al die uitstapjes. Hoop dat t hier ook gauw terug komt. En wat leuk een kleinkind opkomst. Tot de volgende blog en nog een fijne week.