Lenneke in Shanghai, deel 93

7 december 2020 - Shanghai, China

Beste blog volgers,

Maandagochtend aan de eettafel. Bijna een routine. Het is 7 december en de weersverwachting is; bewolkt, 14 graden en af en toe komt er een dun zonnetje van achter de wolken gekeken. De bomen beginnen nu echt te verkleuren, het herfst seizoen heeft zich volledig ingezet.  Sinds we terug zijn uit Nederland, al weer 7,5 week geleden, hebben we nog maar 4 dagen regen gehad. Een fijn najaar kun je wel zeggen. In de borders en perken langs de grote weg, Caoxi Lu voorbij ons blok, hebben ze de afgelopen week al weer de planten en bloemen vervangen voor de winter harde exemplaren. Het is erg kleurrijk. Dit doen ze wel 4 keer per jaar, elk seizoen.

Zo mijmerend laat ik de afgelopen twee weken nog eens passeren. Een  onvergetelijke belevenis van afgelopen vrijdag wil ik graag met jullie delen. De middag stond in het teken van het Sinterklaas feest op The Language One (Nederlandse) School. Vorig jaar had ik al als “Veeg-Piet” opgetreden. Geslaagd genoeg om het dit jaar ook weer te doen. Inmiddels is de locatie verhuisd naar The French Concession, slechts 15 minuten op de fiets hier vandaan. Het laatste WeChat berichtje van Ellen, de directeur van de school, gaf een ander omkleed adres door. Wu Kang Lu, daar waar Ellen met haar Stan, die tevens Sinterklaas is, wonen. Daar trof ik collega Piet, Mark. Inmiddels zijn we al aardig op elkaar ‘ingespeeld’ daar hij ook tijdens het Sinterklaasfeest op 15 november in The Pearl mee deed. Tijdens het omkleden en het minimale schminken hadden we al weer aardig wat lol en oefende de Sint zijn teksten voor de kinderen vanuit zijn grote rode boek. Een echte uitdaging om vooral de voornamen goed uit te spreken. De meeste leerlingen hebben namelijk een Belgische of Nederlandse vader en een moeder van een andere nationaliteit. Dat maakt ook dat de kinderen 2, 3 en soms ook 4-talig worden opgevoed. Een voorbeeld; de Nederlandse vader spreekt thuis Nederlands met de kinderen, de Thaise moeder spreekt Thais. De kinderen gaan naar een Amerikaanse school waar ze in het Engels les krijgen of naar een Chinese school waar ze ook nog Chinees leren. Of het Chinese kindermeisje thuis spreekt alleen Chinees met de kinderen.  Kun je het nog volgen??? Aardig gecompliceerd soms. Maar wel de tradities bijhouden dus aanwezig bij het Sinterklaas feest. Mooi toch.

In vol ornaat stonden we op tijd klaar om te vertrekken. Maar hoe? Op de fiets…… gaat niet lukken met een aangeklede Sint en twee grote jute zakken vol met pepernoten en cadeautjes. Dus maar ‘aan de wandel’…. Het zou een kleine 15 minuten zijn maar……. Als je Wu Kang Lu een beetje kent?? Het is een van de meest druk bezochte straten in The French Concession vanwege de prachtige architectuur van de gebouwen. Dagelijks lopen er een hele horde aan Chinese toeristen om alle hotspots op beeld vast te leggen. Zo ook worden er hele bruids- en mode reportages opgenomen. En dan op een ordinaire vrijdag middag in het najaar verschijnen daar 3 zeer opmerkelijke figuren….. Misschien kun je jezelf voorstellen wat voor een hilariteit dat veroorzaakte. Chinezen die ons aanhielden en met ons op de foto te wilden. Auto’s die onverwachts stopten, bijna een ongeluk veroorzaakten, om snel een plaatje te schieten. En dan ik met een Sint en Piet die hier voor ook ruimschoots alle tijd namen om iedereen zeer vriendelijk te begroeten met “Ni hao”. We genoten er in volle teugen van om alle aandacht tot ons te nemen. Ik voelde al aardig de tijdsdruk. Ellen wilde ons echt op tijd ontvangen, er stond een heel programma klaar. Uiteindelijk, met zeer veel vooral lachwekkende onderbrekingen, arriveerden we in Anfu Lu. Ook een zeer gewillige straat vooral voor westerlingen vanwege de aantrekkelijke winkeltjes.

Vol verwachting werden we zeer welkom geheten door zo’n 25 gespannen en zingende kinderen, enkele ouders en twee lieve juffen. Het programma kon beginnen. In vier roulerende groepen werden er leuke activiteiten uitgevoerd. Voor mij de taak om Pepernoten Bingo met de kinderen te spelen. Leg maar eens aan 2, 3 of 4-talige kinderen uit wat een ‘haard’ is of ‘roe’…… Mooie uitdaging. Zo was “Piet-Mark” helemaal in zijn element om de Pieten Gym met de kinderen te doen. Twee moeders bakten samen met de kinderen pepernoten. De Sint had een gezellig samen zijn met de groepjes waarin hij elk kind persoonlijk toesprak. Veel plezier en gezelligheid dus de tijd vloog om. We werden vrolijk uitgezwaaid en konden aan onze terug tocht,  in het donker, beginnen. Nu zonder tijdsdruk dus was het voorstel om onze dorst te lessen bij Apollo, aan de andere kant van de straat, een prima idee. Je had die gezichten van de gasten daar binnen moeten zien. Sint had echter een probleem, door de baard die over zijn neus was getrokken tegen het afzakken, kon hij zijn mond niet vinden om te drinken. Een rietje bood de uitkomst. De mijter kon af maar de pruik niet, er zaten namelijk ook kinderen te eten die  de hele middag bij ons feest aanwezig waren. Daarna onze weg, met nog vele onderbrekingen, voortgezet. De foto’s geven een aardig beeld hoe komisch deze middag is verlopen. Onder het genot van een heerlijke borrel hadden we uitgebreid bij Ellen en Stan thuis geëvalueerd en keken we terug op een onvergetelijke geslaagde middag.

Mijn geplande programma voor deze dag liep qua tijd aardig uit. Ik kon niet meer naar huis om mezelf op te frissen en om te kleden voor het etentje met “Only The Brave”. Dus maar rechtstreeks naar het Italiaanse restaurant doorgereden.  Daar vol overgave enthousiast mijn hilarische belevenis van die middag gedeeld. De pepernoten en chocolade munten smaakten heerlijk als toetje bij de koffie. Jetty had voor iedereen een Surprise, om in de Sinterklaas stijl te blijven. Zo ontving ik een prachtig roze baby jurkje! Dit daar we sinds donderdag weten dat Musa in mei een zusje krijgt. Heel fijn dat mijn vriendinnen hier zo mee leven!! Zo kreeg Bas een pakje zelf gemaakt door Jetty van spuugdoekjes. Ans en Bas krijgen in januari hun eerste kleinkind. Spannend hoor. De Taiwanese gasten, een tafel verder, hadden er een wijnproef avond. De interesse in elkaars gezelschap was snel gewekt en contact gelegd. Natuurlijk moest ook deze ontmoeting op beeld vastgelegd worden.

Voor deze vrijdag avonden heeft Dirk de taak op zich genomen om op de zaterdag de financiële afwerking van de etentjes te regelen. Elke keer is het voor ons weer een verrassing, niet alleen wat wij aan eten en drinken verbruikt hebben, maar vooral in de bewoordingen die Dirk hier weer aan besteedt. Zo kregen wij deze 5 december de rekening in dicht vorm gepresenteerd. Zo knap als hij een ieder om de beurt benoemt met de nodige kenmerken. Echt lachen. Later op de dag werden wij ook op de WeChat aangenaam verrast door Henk-Jan. Hij is zeer muzikaal en verblijde ons met een prachtig Sinterklaas lied in jazzy stijl voorgedragen op de piano. Dit alles maakte Sinterklaas feest compleet!!!!

Ondertussen zijn Saskia en Björn definitief terug naar Nederland en ben ik volop aan het repeteren voor de nog aankomende kerstoptredens met het koor. Dit daar geen van de koorleden naar ‘huis’ gaan dit jaar. Zo zie je maar weer dat de tijd hier van zelf wordt opgevuld. Daar we dit jaar met de kerstvakantie, door omstandigheden, hier blijven heb ik mezelf georiënteerd op kerst versiering. Na een teleurstellend bezoek aan de IKEA, slechts alleen wat kerstballen, moesten we op zoek naar een alternatief. Jack, zo bekwaam als hij is in het online bestellen, vond een gedecoreerde betaalbare kunst kerstboom. We hebben de stap gewaagd en jawel; HIJ STAAT!!! Zo erg als ik tegen NEP ben, zo blij zijn wij met onze boom. Helemaal geslaagd 2.10 meter hoog compleet met verlichting en houten decoraties. Geen ‘blin-bling’ of allerlei kleuren. Hier kunnen we de komende maand nog volop van genieten.

Zo lopen we al weer tegen het einde van het zeer bewogen jaar 2020 aan. We maken plannen om de kerst toch in alle gezelligheid te vieren hier. Ik hoop voor jullie dat de maatregel m.b.t. Tot het aantal gasten met Kerst alsnog versoepeld wordt. Begrijp dat de omstandigheden het eigenlijk helaas nog niet toe laten. Hou vol, het komt goed!!! Maak er een mooie week van en tot in blog 94!!

Veel liefs Lenneke!!!!!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Ik zit hier te schateren van het lachen. Ik zie het helemaal voor me hoe jullie daar over de straat gaan in die Sint en pietenkleding. Wie weet wat die Chinezen denken Whahaha. Maar het maakt niet uit, als je maar lol hebt. Want je weet, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Haha. Hier hebben we de bomen gisteren ook weer gezet en de rest van het huis opgetuigd. Mooi en gezellig weer allemaal. Wat leuk een kleindochter. Voor ons begint het nu ook weer spannend te worden. Over bijna 3 maanden weten we het. Hihi. ( is de bedoeling, maar met ons weet je nooit) Jenn wordt woensdag 2 jaar en Musa ook al weer bijna. De tijd vliegt. Geniet van je kerstversiering en de gezellige dagen. Tot volgende week. Groetjes
  2. Annie:
    7 december 2020
    Geweldig verhaal Len. Jullie hebben daar meer plezier rond het Sinterklaas feest dan hier😂😂
    Wat leuk..een kleindochter!!
    Hans en ik wensen jullie alvast fijne kerstdagen en een gezellige jaarwisseling. Of is dat daar op een ander tijdstip?
    In ieder geval de beste wensen voor het nieuwe jaar wanneer het ook begint!😂
    Groetjes Annie.
  3. Gina:
    Geweldig verhaal 🤣🤣🤣
  4. Lies:
    7 december 2020
    Weer een schitterend verhaal, wat hebben jullie lol gehad! Mooie boom hoor! Geniet ervan! XXX
  5. Janneke en Mario:
    10 december 2020
    Prachtige foto’s van Sint en Pieten. Denk dat Sint wel naar de kapper mag. Haha. Ja je kerstboom staat ook prachtig bij. Zo gezellig. En helaas hier geen Kerst met alle familie leden samen maar maken het beste van. Volgend jaar beter en voor jullie zeker met de komst van een kleindochter. Spannend.