Lenneke in Shanghai, deel 94

14 december 2020 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Het is de eerste keer dat ik er tegen op zie om mijn blog te schrijven. Niet omdat ik niets heb meegemaakt de afgelopen week maar omdat het verschil in vertier hier en bij jullie wel erg groot is. Ik krijg reacties van jaloezie als jullie over mijn gezellige bezigheden lezen. Wij volgen hier het Nederlandse nieuws op de voet. Nu wordt het wel heel spannend morgen met de persconferentie waarin Rutte en De Jonge weer nieuwe strakkere maatregelen gaan aankondigen. Ik wil jullie graag een hart onder de riem steken en sterkte wensen maar vooral meegeven om VOL TE HOUDEN!!

Als afleiding dan toch mijn belevenissen van de afgelopen week. Misschien vrolijkt het jullie wat op. De kerstboom staat al, daarna de uitdaging om de rest van de woning in gezellige kerstsfeer te brengen. Na een teleurstellend bezoek aan de IKEA in onze zoektocht naar kerstversiering toch maar ter oriëntatie samen met Jack een fietstocht naar de Hongqiao Flower Market gemaakt. (30 minuten). Overweldigend wat we daar zagen zo veel mooie spullen. Vooral veel verse bloemen, echte kerstbomen en heel veel versieringen. Veel werknemers die er bezig waren om de mooiste kerststukken te maken. Echt handarbeid.  Mijn eerste doel was om planten uit te kiezen waarmee ik de potten op het terras weer toonbaar en in winterse sferen kon brengen. In de kramen buiten genoeg keus en voldoende uit kunnen kiezen. Fijn dat alles, inclusief de zakken pot aarde, dezelfde dag dan nog thuis geleverd kan worden. Op de sportfiets kun je nauwelijks bagage meenemen. Inmiddels ziet ons terras, waar we vanuit de huiskamer op kijken, er na alle tevredenheid uit. De rode tulpen en kerststerren steken prachtig af bij het gele dek van de gevallen bladeren. Gisteren toen er een stevige wind kwam opzetten leek het wel te sneeuwen!!!! Zo kan ik heel erg van deze kleine prachtige onverwachtse dingen genieten!!

In een gesprek met creatieve Britt, vriendin van Rens, gaf ze me leuke kerstversiering zelfmaak ideeën. Zo gezegd, zo gedaan. Niet dus. De nodige materialen zijn hier niet zo gemakkelijk te krijgen. Neem nou jutte touw. Ik dacht geen probleem, stap hier een ‘malle Pietje winkel’ binnen, elke straat heeft er wel enkele, laat een stukje zien en… Helaas alleen maar hele dikke touwen. Ook niet bij de bloemenwinkel te krijgen. Jack weer een klusje om het en via internet, Taobao, te bestellen. Daar hebben ze echt ALLES. Zo gepiept 100 M en ‘kost geen drol’, zou Inge mijn ex-collega zeggen. Zo ook wat houten kerst sterren erbij. De volgende dag lag het al in een doosje voor de deur. Bij gebrek aan een prachtig “Bakels bos” hier om de hoek kwamen de dennenappels van de Flower Market goed van pas. Sinaasappelschijfjes in de oven gedroogd en ik kon aan de slag. Ik was vergeten hoe heerlijk het is om met je handen te werken om wat moois te maken. De kerstslingers sieren de huiskamer vrolijk. Het voldane gevoel van eigen productie maakt het helemaal compleet. Zie de foto’s.

Ons tweede kerstoptreden met het koor hebben we gisteren gehad. De organisatie “Bloodline”, de bloedbank van Shanghai, had ons uitgenodigd. Het evenement vond plaats op een echte Kerstmarkt. De Chinezen krijgen het organiseren hiervan al steeds beter onder de knie. Het trekt veel mensen aan en dan met een muzikale ondersteuning wordt het helemaal compleet. Een gezellige sfeer en met vooraf een heerlijke  Gluhwein  ging het zingen mij niet slecht af. We waren allemaal goed ingepakt. Met een half uur stilstaan in de inmiddels winterse temperaturen heb je dat wel nodig. Overdag is het hier rond de 10 graden, maar met een wind uit het noorden voelt het erg ‘ijzig’ aan. Zo daalt de temperatuur s’nachts tot rond het vriespunt. Het was 18 november, nog geen maand geleden, 28 graden! Na een geslaagd optreden sprongen Jack en ik snel op de fiets om weer warm te worden. Met een tussen stop bij Funkadeli, een van onze favoriete bars, kwamen we voldaan thuis.

Nu we onze feestdagen niet in Nederland bij onze dierbaren kunnen vieren zijn de gemaakte plannen hier rond. Voor kerstavond hebben we kaartjes om samen met vrienden een Christmas Dinner en Show bij te wonen in Het Pearl Theater. De eerste kerstdag zijn we samen met 7 vrienden hier bij ons thuis. Ieder brengt wat lekkers mee en maken we er een gezellige dag van. Tweede kerstdag staat er weer een optreden met het koor gepland maar dan in het sjieke Shangri-La Hotel. Ik heb er zin in. Maar onder tussen denk ik ook aan jullie worstelend om geregeld te krijgen om in etappes slechts enkele familie leden en vrienden te kunnen ontmoeten. Dat zal niet meevallen maar met creatieve oplossingen toch wel lukken. Daar naast hebben we ook met 5 vrienden een reis geboekt. Gelukkig zijn de binnenlandse vluchten nog wel toegestaan. We gaan voor 6 dagen op 29 december naar  Fenghuang en Zhangjiajie. We bezoeken daar een middeleeuws stadje waarna we naar de bergen gaan waar de film “Avatar” is opgenomen. Ook wel “The Avatar Mountains” genoemd. Hier kijken we erg naar uit. De thermo kleding ligt al klaar. Kunnen we ze toch nog aan ook al gaan we voor de eerste keer niet op wintersport met de carnaval in Oostenrijk. Ik zal jullie uitgebreid verslag doen in mijn eerste blog in het nieuwe jaar!!

Genoeg moois in het vooruitzicht om naar uit te kijken. Zo meteen ga ik bij Milou thee drinken en de kleine Livia zien. Ook van de week bij Deborah langs en met haar jongens kletsen. Mijn verjaardag komt er aan en er staat ook nog iets gezelligs met Wilma gepland en zo meteen een afspraak met de tandarts maken. Een week is zo gevuld.

Ik wens jullie een goede week, maak er iets moois van!! Veel liefs en tot in blog 95!! Veel liefs Lenneke !!!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Met plezier lees ik iedere keer weer jouw verhalen en nee ik ben niet jaloers. Ik gun het je van harte. En als jij nu ook niets meer zou beleven hebben we ook niets leuks om naar uit te kijken iedere week dus, ga zo door. Wat fijn dat je met wat creatieve ideeën van Britt je je huis kerstproof gemaakt hebt. Ook leuk dat je tussendoor een optreden kunt doen met je zanggroep. Ik geloof direct dat het goed klinkt na een glas gluhwein. Whahaha dan zou zelfs ik nog goed klinken. Maak wat leuks van je verjaardag en ik kijk al weer uit naar je volgende belevingen. En zeker naar die speciale vakantie die jullie geboekt hebben. Tot volgende keer.
  2. Lia:
    14 december 2020
    hoi Lenneke geniet van deze mooie momenten, bij ons is het een stuk minder maar ja daar komen we ook wel weer door heen als we maar gezond blijven dat is het belangrijkste en volgend jaar als alles voorbij is kunnen we ook gewoon lekker genieten van elkaar en onze vrienden
    een hele fijn kerst en een gezond 2021 samen met Jack en je vrienden we zien elkaar wel weer als je weer in Nederland bent
    groetjes voor Jou en Jack liefs Lia
  3. Helene:
    Hoi Lenneke,
    Geen jaloezie hoor! Ga gezellig zo door en ik geniet van je verhalen. Mooie dagen en de beste wensen voor 2021!
  4. Stefan:
    14 december 2020
    'Harde lockdown op komst' hoor ik net op het nieuws;
    "pfffffffffffff zat ik maar in China " denk ik nu! - die hebben het al achter de rug..............
    Inderdaad Lenneke en Jack, géén jaloezie naar jullie toe maar een niet te onderdrukken verlangen naar 'het oude normaal' en naar het lezen van jullie avonturen in 'de oost'. Geniet er van en een heel goed 2021!
  5. Lies:
    16 december 2020
    Hey lieve Len en Jack, nou, mss toch een beeeetje jaloers, niet voor jullie, hoor! Maar hier is het toch niet zo gezellig als bij jullie! HAHAHA! We zijn er onderhand wel een beetje klaar mee! Onze kerstboom staat inmiddels ook en ik ben ook heel creabea geweest met kerststukjes ed, idd dat vind ik nog steeds heel leuk om te doen. Dus de Kerst wordt heus wel gezellig met ons eigen gezinnetje en we hebben Jan uitgenodigd, mama is onder de pannen, dus prima geregeld. we gaan er het beste van maken, komt helemaal goed, hoor!!! Veel liefs Lies
  6. May:
    17 december 2020
    Lieve Lenneke.
    Lief dat je zo met ons meeleeft!
    Ja we houden vol en gaan er hier ook een mooie kerst van maken 👍.
    Liefs May
  7. Janneke en Mario:
    20 december 2020
    Prachtige kerst versiering en gezelligheid in huis. Lekker genieten samen en fijne dagen. Wij maken er het beste van en zullen op kerstavond met familie online bingo gaan spelen. Wens jullie een geweldig en gezond 2021. Dat wordt het zeker met een kleinkind erbij.