Lenneke in Shanghai deel 30

5 december 2018 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Woensdag 5 december. Een feestdag voor de kinderen in Nederland. Vandaag neem ik maar een extra Speculaasje bij de koffie. Ik sta aan de vooravond van mijn 2e grote reis naar Nederland. Nu kan ik er gewoon over schrijven. De 2 weken in september waren een verrassing voor mijn familie dus hield ik mijn komst stil. Ik ben bijna klaar met de voorbereidingen voor mijn vertrek. Het huis is gepoetst, de was bijgewerkt, de strijk achter de rug, cadeautjes gekocht, afscheid genomen van mijn vriendinnen hier, ik ben tenslotte 3,5 week weg en de fietsen staan binnen. Mijn bagage ligt klaar op het logeerbed om morgen de koffers mee in te pakken. Ik heb er zin in! Het is wel spannend nu dat de uitgerekende datum (10-12)  dichterbij komt. Ik heb dagelijks contact met Ihsane. Het zijn echt de laatste zware loodjes voor haar. Ik hoop dat het manneke nog even kan wachten tot minstens zaterdag. We zullen het meemaken. Wordt vervolgd...even een sprongetje terug.

Donderdag 29 november. Nog een laatste bezoek aan de Fake Market in Pudong om nog wat cadeautjes te kopen. Ik heb met enkele vriendinnen afgesproken. Het is er gelukkig niet druk, maar helaas kan ik niet slagen. Dat wordt dan toch thuis via TaoBao online wat bestellen. Net zo handig. Je zet een foto op de app van het geen je zoekt en al snel laten ze het product zien met de prijs. Het is wel in het Chinees dus even met de camera en Google Translate vertalen. Vrijwel altijd goedkoper dan in de winkel. De levertijd is slechts enkele dagen. Wat een uitkomst en het scheelt erg veel tijd.

Vrijdag 30 november. Vandaag ga ik voor de afwisseling nog maar eens naar de tandarts, Dr.Tina. Ik zit nog niet of ze excuseert zich volop. We bespreken nog  waar de communicatie is misgelopen en daarna vervolgt ze mijn behandeling. Ik ben weer blij als het achter de rug is en de rekening door kan sturen naar de verzekering.                                                                                                                                                                                       Meteen hierop volgend ga ik enkele straten verderop op zoek naar de Internationale School. Daar huist namelijk ook Language One. De Nederlandse school. Ik ga meehelpen met de Sinterklaas viering.  Ik word zeer welkom geheten door het uit 4 leerkrachten bestaande team. Zo ook zijn er nog 4 “hulpmoeders” aanwezig. De kinderen komen vol verwachting na 15.00 uur vanaf andere locaties binnen gedruppeld. Mijn taak is om in groep ¾ (12 leerlingen) bij juf Mirjam, tevens de directeur van de school, te assisteren. Groep ½ en de groepen 5 t/m 8 zitten ook bij elkaar. Na ontvangst in de klas gaan we naar de vieringruimte om de Sint, Bas de man van juf Ans, te verwelkomen.  Als vanouds een gezellige boel. Helaas, Piet is ziek...mama Nienke mag, na wat oefeningen te hebben laten zien, zijn taak overnemen. Hierna gaan de kinderen spelletjes in de klas spelen en komt de Sint nog even binnen om met ieder kind een praatje te maken. Hij doet het fantastisch!  In groepjes mogen de leerlingen in de ‘schatkamer’ een cadeautje uitzoeken.  Als afsluiting een beker warme chocolade melk met nog wat snoepgoed  en om 17.00 uur staan de ouders al weer te wachten.  Het was een gezellige middag. Ik heb er van genoten om met de kinderen te werken. Wie weet krijgt het nog eens een vervolg.

Zaterdag 1 december. Je gelooft het niet maar de thermometer tikt vandaag de 23 graden aan. Met de hele dag zon een prachtige mooie laatste najaar dag.  Onze activiteit; de wekelijkse fietstocht. Dit keer gaan we voor ons een nieuw gedeelte verkennen. In plaats van links af bij de rivier gaan we rechts af en nemen de eerste ferry naar de overkant, Pudong. We worden weer compleet verrast door de parken waar we doorheen komen. Overal zijn mensen in de weer. Er staan tentjes op het gras en er wordt volop gesport en gespeeld. Van alle kanten hoor je live muziek en zie je groepjes dansende mensen. Het lijkt nog drukker dan in de zomer. Het zal met deze aangename temperatuur te maken hebben. Iedereen wil nog even van deze laatste mooie dag genieten. Onderweg lunchen we in de zon op een terras. 1 december, ongekend! Uiteindelijk blijkt het toch weer een grote ronde van 40 KM te zijn. Moe en voldaan lekker thuis in bad relaxen.                                                                                                                                                                                                                                                      Voor de avond zijn we door Kris en Eva uitgenodigd  voor een etentje. We belanden ook op een terras weliswaar met een terrasverwarming, ’s avonds koelt het goed af.  Deze straat wordt in de volksmond de “Lawaaistraat” genoemd, een begrip.  Een grote steeg met aan beide kanten alleen maar restaurantjes met een grote verscheidenheid aan buitenlandse keukens, terrassen en cafeetjes. Uit verschillende gelegenheden klinkt live muziek. De betekenis van deze straat is dubbel,  de Chinese vertaling betekent straat voor de buitenlanders  en voor de Hollandse expats genoeg gezelligheid wat tot lawaai uit kan groeien. Het is een gezellige laatste avond samen van dit kalender jaar. We hebben elkaar weer genoeg te vertellen. Met de metro naar huiswaarts. Oeps, niet op de tijd gelet....We missen na de overstap de laatste metro. Helaas geen huurfiets te bekennen dus maar een taxi aangehouden. Goed geregeld hier in Shanghai!

Maandag 3 december.  Gisteren heb ik afscheid genomen van Jack. Ik zie hem 3 weken niet. Hij is een weekje naar Taiwan en komt zaterdag thuis. Dan ben ik alweer in Nederland. Zondag vertrekt hij weer naar Djakarta waarna nog meerdere bezoeken volgen. Na 4 weken ‘thuis’ nu weer helemaal  ‘aan de bak’. 21 december komt hij ook naar Nederland en kan dan zijn kleinzoon bewonderen en van een welverdiende vakantie genieten!Vandaag heb ik een afspraak bij de kapper. Aaron, een Chinees die 15 jaar in Vancouver heeft gewoond.  Hij is verhuisd naar een studio. De kapsalon werd onbetaalbaar voor hem. Hij vertelt zo graag over de Chinese gebruiken en gewoontes. Een hele prettige jongen. Met rode oren van al deze info en een nieuw modelletje kom ik tevreden naar buiten.

Dinsdag 4 december. Elke dag begint voor mij om 7 uur met een ontbijtje. Om 8 uur heb ik Chinese les. Juf Lisa is met mij volop aan het herhalen. Hier voel ik me wel goed bij. Herkenning en kleine succes ervaringen. Inmiddels heb ik al weer 63 lessen (uren) gehad. Het huiswerk heb ik ook aardig bij kunnen houden. Buiten de deur maak ik af en toe al gebruik van wat ik geleerd heb. De Chinezen vinden het zo mooi als je ze aan kunt spreken, al zijn het maar een paar woorden. In overleg met Lisa ga ik ook in Nederland gewoon online door. Maar dan in plaats van 5 keer, 3 keer in de week. Het blijft pittig maar ik hou vol!                                                Vandaag bezoek ik met 5 vriendinnen de Flower Market. Stond nog op mijn lijstje. Een overdekte bloemen en planten markt. De kerst decoraties zijn volop in de aanbieding. Van al dit moois word ik wel vrolijk. Ik heb geen kerstspullen nodig maar mijn vriendinnen gaan met mooie spullen naar huis. We sluiten de af met een gezellige lunch en nemen voor een aantal weken afscheid van elkaar.                                                                                    Je raadt nooit waar ik hierna ook naar toe moet....Ja wel mijn aller beste “vriendin” Dr.Tina. Er is gisteren en stukje van mijn kies afgebroken. Hoe zo ben ik een pechvogel. Het wordt de vulling bijwerken, polijsten en in 20 minuten is ze klaar. Ik moet maar liefst 200 euro afrekenen. Nu heb je een idee van de onkosten. Be-la-che-lijk! Lieve Lotte Claessen, als je klaar bent met jouw tandarst opleiding en in Nederland niet aan de bak kunt....hier verdient het ‘best’ goed. En natuurlijk kun je hier een ‘leuk’ leven leiden in Shanghai!

Lieve trouwe blogvolgers, ik ga weer afsluiten. Zo meteen nog wat foto’s erbij ‘plakken’. Ik weet niet wanneer ik mijn volgende blog schrijf maar dan ben ik wel inmiddels ‘oma’ en heb ik jullie weer genoeg te vertellen. Een hele fijne week en tot blog 30!! Veel liefs Lenneke